Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Izba Drogownictwa zaproponowała kryteria pozacenowe dla robót budowlanych

| Elżbieta Pałys źródło: OIGD/RynekInfratsruktury.pl 05.11.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Izba Drogownictwa zaproponowała kryteria pozacenowe dla robót budowlanych
fot. Thoursie, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Parametry techniczne, koszty konserwacji czy estetyka i funkcjonalność to przykłady kryteriów pozacenowych zaproponowanych przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa. Propozycje Izby zostały przekazane Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad. Teraz będą przedmiotem dyskusji między innymi na forum Rady Ekspertów.
Izba zaproponowała w sumie siedem elementów, które mogłyby być przedmiotem oceny w procedurze wyboru najkorzystniejszej oferty na roboty budowlane. Część z nich łączy jeden warunek: wymagają dużej fachowości po stronie zamawiającego.

Dotychczasowa fikcja

Ustawa Prawo zamówień publicznych wymaga, by w przetargach publicznych cena stanowiła nie więcej niż 60 proc. wagi przy ocenie ofert. W dotychczasowej praktyce zwykle stosowane były dwa kryteria pozacenowe: termin realizacji i okres gwarancji. Oba w zasadzie nie miały wpływu na wybór oferty, gdyż przeważnie wszystkie firmy deklarowały najkrótszy termin realizacji oraz najdłuższy okres gwarancji. Tym samym, niezależnie od przypisanej wagi, decydująca była cena.

Jedno z tych dwóch „pozacenowych” kryteriów – termin realizacji – znalazło się wśród propozycji OIGD. Izba sugeruje, że zamawiający powinien określić maksymalny, jak i minimalny oczekiwany czas realizacji wraz ze skalą punktacji, przy czym najkrótszy okres powinien uwzględniać terminy administracyjne wynikające z przepisów prawa. Za niedotrzymanie terminu należy przewidzieć sankcje. Przedstawiciele branży drogowej przyznają, że to kryterium łatwe w stosowaniu i egzekwowaniu, jednak obarczone – wspomnianą wcześniej – wadą: często jego znaczenie jest pomijalne przy wyborze najkorzystniejszej oferty.

Inne kryterium to parametry techniczne, np. dotyczące nawierzchni. Chodzi o przyznawanie dodatkowych punktów za uzyskanie wyższych niż minimalne parametrów technicznych, np. równości podłużnej, szorstkości itp. Kryterium wymaga jednak opracowania algorytmów, które pozwolą weryfikować deklaracje oferentów oraz przewidzenia sankcji za ich niedotrzymanie.

Zdaniem Izby dodatkowe punkty można też przyznawać za wykorzystanie materiałów i wyrobów budowlanych powstałych dzięki materiałom z recyklingu, np. destruktu, przekruszu betonowego czy gruntu z wykopu. W tym przypadku zamawiający musiałby zapewnić sobie możliwość kontroli np. procesu produkcji mieszanki bitumicznej i ustalić zasady kontrolowania, np. wprowadzając wymóg przedstawienia odpowiednich certyfikatów.

Izba proponuje też rozważenie kryterium społecznego – chodzi o zatrudnianie na podstawie umowy o pracę. Zamawiający mógłby określić minimalną i maksymalną procentową liczbę osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy z odpowiednią skalą punktacji. Pomysłodawcy zauważają jednak, że kontrola przestrzegania tego kryterium może być trudna.

Warto, zdaniem OIGD, przy wyborze oferty zwracać uwagę na koszty eksploatacji (zużycie mediów, koszty obsługi). Tu należałoby określić okres jaki będzie przyjmowany do oceny kosztów oraz algorytm ich wyliczania. Konieczne również by było uwzględnienie sankcji w przypadku przekroczenia zadeklarowanych koszów. Słabością tego kryterium, na które wskazuje Izba, może być trudność wyegzekwowania „odszkodowań” za wyższe koszty oraz uwzględnienie zmienności kosztów utrzymania w czasie.

Drożej, lecz lepiej

Jako ciekawe kryterium Izba Drogownictwa rekomenduje koszty konserwacji. Chodzi o wydatki związane z obowiązkowymi przeglądami, wymianami oraz pracami konserwacyjnymi w określonym okresie. Według Izby może się ono przełożyć na jakość robót, gdyż zwiększone nakłady na jakość materiałów z reguły skutkują niższymi kosztami konserwacji. „O ile istnieją określone wymagane ilości prac konserwacyjnych można określić maksymalną wartość pojedynczej konserwacji z obowiązkiem zwrotu kwoty, która przekroczyła oświadczenie wykonawcy” – czytamy w opracowaniu OIGD. Tu konieczne byłoby jednak zapewnienie wykonawcy możliwości wskazania podmiotu wykonującego konserwację, lub wykonania jej samodzielnie.

Oferty można być też oceniać ze względu na estetykę i funkcjonalność zaproponowanych rozwiązań. Chodzi m.in. o wygląd, kolorystykę, wkomponowanie w otoczenie itp. Izba zastrzega, że to kryterium odpowiednie tylko wtedy, gdy zamawiający oczekuje modeli BIM lub w konkursach.

Niepoliczalne znaczy trudne

To ostatnie kryterium, co zauważają pomysłodawcy, jest „nieostre”. Tymczasem zamawiający najchętniej stosuje kryteria policzalne. – Z doświadczenia wiemy, że kryteria niepoliczalne powodują protesty, ponieważ ten, kto przegrał uważa, że przegrał niesłusznie – mówił niedawno w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Jacek Bojarowicz. – W GDDKiA pracujemy nad nowymi kryteriami, ale pracuje nad nimi także Rada Ekspertów (…). Z dużym zaciekawieniem czekamy jakie będą propozycje z tamtej strony. – Przez wiele lat słyszeliśmy krytykę, natomiast nigdy nie usłyszeliśmy poważnego kryterium, które by spełniało wszystkie oczekiwania – mówił szef GDDKiA.

Propozycje OIGD są pierwszymi, które zostały oficjalnie zgłoszone przez stronę wykonawczą.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5