Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

J. Majchrowski: Duże ośrodki od dawna potrzebują właściwej polityki miejskiej

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.04.2016

PARTNER DZIAŁU


 

J. Majchrowski: Duże ośrodki od dawna potrzebują właściwej polityki miejskiej
UM Kraków

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Ustawa z 9 października 2015 r. o związkach metropolitalnych to wartościowy instrument legislacyjny. Ta ustawa w znacznym stopniu może wpływać na system prawa samorządu terytorialnego, w tym – w jego bardzo ważnej części ustrojowej – na regulacje odnoszące się do współpracy funkcjonalnej lokalnych podmiotów – podkreśla w rozmowie z portalem RynrkInfrastruktury.pl. Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Agnieszka Serbeńska, portal RynekInfrastruktury.pl: Ustawa o związkach metropolitalnych w obecnym kształcie jest krytykowana. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji planuje podjąć prace nad projektem nowej ustawy. Czy akt, uchwalony w ubiegłym roku przez Sejm, rzeczywiście wymaga redakcji od nowa?

Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa:
Ustawa stworzyła szansę na zarządzanie w wymiarze metropolitalnym. Mamy w niej upoważnienia do wykonywania zadań dotyczących rozwoju obszaru związku i jego promocji, kształtowania ładu przestrzennego, publicznego transportu zbiorowego oraz współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg. Daje to kompetencje ramowe do zarządzania kluczowymi kwestiami w zakresie planowania społeczno-gospodarczego i przestrzennego metropolii w obszarze funkcjonalnym związku.

W tak szeroko zdefiniowanej wspólnej metropolitalnej odpowiedzialności to praktycznie przekładałoby się na planowanie rozwoju, lokalizację najważniejszych inwestycji, doskonalenie systemu transportowego, wprowadzanie ładu przestrzennego jako odpowiedzi na problem niekontrolowanego rozwoju suburbiów, być może też na ograniczanie uciążliwości koniecznych inwestycji drogowych.

Ustawie w takim kształcie postawiono dwa zarzuty. Pierwszy jest techniczny. To oznacza, że w czasie przewidzianym w ustawie prawdopodobnie nie zostaną opracowane i ogłoszone rozporządzenia. Drugi zarzut jest merytoryczny. Ustawa w dotychczasowej formie rzekomo nie sprzyja zrównoważonemu rozwojowi. Preferuje największe ośrodki miejskie w kraju i prowadzi do pogłębienia różnic.

Bez rozporządzeń wykonawczych ta ustawa nie działa. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie usunięcia podanych tam terminów i nadania zobowiązaniom Rady Ministrów większej elastyczności. Wówczas ustawa w sensie technicznym mogłaby stanowić poprawny materiał legislacyjny dla dokonania ewentualnych zmian w kontekście wprowadzenia do niej realizacji konstytucyjnej zasady zrównoważonego rozwoju – sensu largo. Problem polega bowiem na tym, że ustawa w istniejącej formie to w istocie lex specialis dla określonych jednostek samorządu terytorialnego w celu stworzenia nowych możliwości działania w materii regulacji spraw dużych obszarów miejskich i ich otoczenia.

W tym kontekście zarzut, że ustawa nie sprzyja zrównoważonemu rozwojowi całego kraju jest oczywiście możliwy do udowodnienia. Jednak duże ośrodki miejskie w naszym kraju wymagają od dawna właściwej polityki miejskiej i specjalnych narzędzi legislacyjnych umożliwiających zarządzanie właśnie w kilku kluczowych kwestiach, tworzących kompetencje ramowe do zarządzania w zakresie planowania społeczno-gospodarczego i przestrzennego metropolii.

Oczywiście istniejąca ustawa może być jeszcze lepsza. Na przykład można więcej zaczerpnąć do niej z doświadczeń rozwiniętych krajów zachodnich w kwestiach tak ważnych, jak stymulowanie rozwoju gospodarczego obszaru metropolii, czy też implementować rozwiązania kluczowe z punktu widzenia stałej troski samorządów o lepszą jakość życia mieszkańców. Natomiast samo potencjalne „uśmiercenie” tej ustawy w zakresie stworzonych przez nią możliwości realizacji zadań publicznych na obszarze związku metropolitalnego, w imię rozumianej sensu largo zasady zrównoważonego rozwoju, może skutkować wywołaniem poczucia nierównego traktowania mieszkańców dużych miast przez władze państwowe. Wszystko zależy od propozycji zmian, których jeszcze w ostatecznym kształcie nie znamy, więc nie można jednoznacznie negować prac nad nowym projektem.

Jaki jest stan przygotowań Krakowa do wdrożenia regulacji przygotowanej przez poprzedni rząd? Czy odstąpienie od niej odwlecze w czasie wdrożenie potrzebnych rozwiązań?

Kraków nie mógł podjąć nowych działań, ponieważ nie ma rozporządzeń do ustawy o związkach metropolitalnych. Przy czym, jeżeli weźmiemy pod uwagę zakres zadań publicznych potencjalnie możliwych do realizacji przez związek metropolitalny, główna ich część jest już prowadzona od lat, na przykład w zakresie realizacji porozumień dotyczących wspólnego transportu aglomeracyjnego z sąsiednimi gminami. Również dotyczy to szeregu zadań inwestycyjnych decydujących w części o poprawie jakości życia w naszej przestrzeni, a które są realizowane w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Zadania te przebiegają zgodnie z przyjętymi planami, nie można więc mówić o zwłoce w stosunku do niedziałającej ustawy. Natomiast przejście do zarządzania metropolią w ramach opisanych ustawą na pewno wymaga pewnego okresu przejściowego.

Jakie konsekwencje poniesie Kraków i partnerskie gminy z powodu braku możliwości powołania związku metropolitalnego?

Jeżeli chodzi o możliwość powoływania związków metropolitalnych na gruncie omawianej ustawy, to w przypadku Krakowa nie należy myśleć kategoriami konsekwencji w rozumieniu straconych szans lub opóźnień. Współpraca Krakowa i naszych partnerów samorządowych ma wymiar funkcjonalny od wielu lat. Z powodzeniem jest realizowana poprzez działalność największych krakowskich spółek komunalnych, które świadczą swoje usługi także dla mieszkańców sąsiednich gmin. Tutaj szczególnie wrażliwymi kwestiami jest transport publiczny, zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków, jak również bardzo ważna jest sprawa odpadów komunalnych. Te kwestie się dzieją, są w bieżącej realizacji. Co nie znaczy, że przynajmniej w części nie będą mogły nabrać dynamiki w nowych warunkach. Wszystko będzie zależało od naszych wspólnych decyzji.

W tekście ustawy znajdują się kwestie dotyczące realizacji zadań publicznych w zakresie kształtowania ładu przestrzennego, rozwoju i promocji obszaru związku metropolitalnego. Dla Krakowa i naszych partnerów samorządowych te kwestie są najwyższej wagi, ponieważ działając w tych zagadnieniach wspólnie możemy bardzo wiele osiągnąć dla naszych mieszkańców.

Z pewnością natomiast, gdyby w docelowej wersji ustawy udało się zachować w jakiejś formie te kluczowe kompetencje ramowe, umożliwiające zarządzanie metropolią na płaszczyźnie społeczno-gospodarczej i przestrzennej, które przewiduje obecna wersja ustawy o związkach metropolitalnych, to byłoby otwarcie szeroko drzwi dla wielu miast do ich rozwoju metropolitalnego. Przy czym na przykładzie terminów tworzenia rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy widzimy, że każda, nawet dobra zmiana, powinna przewidywać jakiś okres przejściowy, zwłaszcza jeżeli miałyby one nie być fakultatywne dla adresatów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS