Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Podlaskie

Jak będzie wyglądała Via Carptia? Podlaskie samorządy nie zgadzają się z obecnym przebiegiem

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 19.07.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Jak będzie wyglądała Via Carptia? Podlaskie samorządy nie zgadzają się z obecnym przebiegiem
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego

Więcej z regionu:

Podlaskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak podaje białostocki oddział GDDKiA – decyzja środowiskowa dotycząca odcinka Via Carpatia Kuźnica-Korycin-Knyszyn-Dobrzyniewo-Choroszcz koło Białegostoku jest już wydana. Ten fragment drogi budzi jednak kontrowersje. Z planowanym przebiegiem trasy nie zgadzają się mieszkańcy okolicznych gmin. – Warto wstrzymać prace i przeanalizować całą inwestycję – mówi Dariusz Piontkowski, poseł PiS.
W piątek 15 lipca w Białymstoku odbyło się spotkanie, w którym uczestniczył Jerzy Szmit, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa oraz podlascy parlamentarzyści i samorządowcy. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Krzysztofa Jurgiela, ministra rolnictwa. Był to jeden z elementów konsultacji przed ogłoszeniem 25 lipca Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Drogi rozwojem dla Podlasia

– Kiedy przed ponad 20 laty był tworzony system dróg krajowych i autostrad to Białystok pozostawał takim centrum, gdzie spotykało się siedem dróg. Potem to uległo rozdrobnieniu, moim zdaniem niesłusznie, bo powinniśmy wrócić do struktury, gdzie Białystok był centrum między wschodem a zachodem – mówił na wstępie spotkania Krzysztof Jurgiel, minister rolnictwa. – Naszym zadaniem jest, aby inwestycje drogowe zostały jak najszybciej zrealizowane i spełniały swoją funkcję – to jest dostępność komunikacyjna województwa, bo bez tego nie przyjadą inwestorzy – dodawał.

– Z punktu widzenia województwa wszystkie inwestycje drogowe są potrzebne. Jako samorząd inwestowaliśmy w drogi wojewódzkie, których jakość znacznie się poprawiła. Zgadzam się z opinią, że rozwój północy województwa będzie szybszy jeśli droga ze stolicą województwa będzie najkrótsza. Ważna też jest droga w kierunku wschodnim. Warto podkreślić, że wschodnia granica województwa to dla nas szansa na rozwój, zwłaszcza w kontekście Nowego Szlaku Jedwabnego, stąd tak ważne jest połączenie z Kuźnicą, Połowcami i Bobrownikami – te ciągi komunikacyjne muszą być dobre jeśli chcemy zarabiać na tranzycie i centrach logistycznych. Białoruś już się do tego przygotowuje i my też powinniśmy, jeśli nie chcemy się spóźnić – podkreślał marszałek Leszczyński. – Moim zdaniem kierunek inwestycji drogowych powinien być najpierw w kierunku Augustowa i Suwałk, a potem łączenia S61. Z kolei południe województwa jest właściwie odcięte ze względu na brak S16. Tymczasem to główny kręgosłup województwa, bardzo ważny dla równomiernego rozwoju – dodawał.

Problemem jest brak wystarczającej ilości środków. Marszałek Leszczyński zwrócił jednak uwagę, że za wschodnią granicą radzą z tym sobie współpracując z chińskimi bankami. Jerzy Szmit uważa jednak taki pomysł ryzykowny, bo mógłby on oznaczać konieczność wprowadzenia opłaty za drogi i to nie tylko dla przewoźników ale i indywidualnych użytkowników.

Via Capratia

Głównym tematem spotkania był planowany przebieg Via Caraptia. Problem stwarza przede wszystkim odcinek na trasie Kuźnica-Korycin-Knyszyn-Dobrzyniewo-Choroszcz. – Po pierwsze samorządy, głównie powiatu sokólskiego, wskazuje że przebieg trasy ekspresowej przez Knyszyn i Korycin powodują, że droga z Sokółki do Białegostoku będzie prawie dwukrotnie dłuższa niż dotychczas. A budować drogi ekspresowe tylko i wyłącznie na potrzeby TIR-ów wydaje się być absurdalne, zwłaszcza że ten wariant jest o kilka miliardów zł droższy – podkreślał Dariusz Piontkowski, poseł PiS. – Może więc warto wrócić do korekty trasy S19, do jej pierwotnej wersji i najkrótszej drogi ekspresowej z Białegostoku przez Sokółkę do Kuźnicy. I nawet jeśli na ten dłuższy wariant zostały już wydane decyzje środowiskowe, to biorąc jednak pod uwagę cały koszt inwestycji to i tak warto dokonać zmian, warto wstrzymać prace i przeanalizować całą inwestycję na nowo tak, aby wydać kilka albo kilkanaście miliardów mniej, ale z korzyścią dla mieszkańców – dodał.

Jego zdanie poparli samorządowcy z tamtych rejonów. Ewa Kulikowska, burmistrz Sokółki, przypomniała, że w 2015 r. samorządy trzech gmin: Czarnej Białostockiej, Kuźnicy i Sokółki zebrały 8,3 tys. podpisów, które złożono w kancelarii premiera za przebiegiem trasy wzdłuż drogi krajowej nr 19. Także starosta sokólski Piotr Rećko podkreślał, że dla gmin z tego powiatu kluczowe jest połączenie z Białymstokiem jak najkrótszą drogą, przez Czarną Białostocką.

Spory powodują opóźnienie

Pojawiły się także obawy związane z odkładaniem inwestycji. Spory spowodowane wyborem odpowiedniego przebiegu, zdaniem radnego sejmiku województwa Mikołaja Janowskiego, mogą doprowadzić do tego, że inwestycja ominie Polskę. Wtedy trasa mogłaby przebiegać przez Ukrainę i Białoruś.

Bez zaniepokojenia wypowiadał się Jerzy Szmit. – To szlak o ogromnym znaczeniu dla całej środkowej i wschodniej Europy. Myślę, że w ciągu 10-15 lat w dobrych warunkach będziemy mogli pokonać trasę od Tallina w Estonii do Istambułu. To bardzo realna wizja i jeśli nie wstrząsną nami jakieś wielkie problemy to powinno się to udać – nie ma wątpliwości wiceminister. Nie chciał się jednak wypowiadać co do ostatecznego przebiegu trasu i ewentualnych zmian.

Jerzy Szmit zaznaczył, że problemem budowy dróg jest głównie ich finansowanie. Powiedział, że w 2016 r. w Krajowym Funduszu Drogowym, który jest główny źródłem finansowania dróg w Polsce, wydatki sięgną ok. 20 mld zł. Dodał, że to wydatki na budowy, ale też koszty obsługi wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

– To warto wiedzieć. Bilans Krajowego Funduszu Drogowego KFD dzisiaj, to jest jego zobowiązania, są na poziomie 42 mld zł, to jest samych kapitałów pożyczonych z emitowanych obligacji, a jeżeli chodzi o odsetki, to też jest ponad 20 mld zł. I to będzie narastało. Wcześniej czy później państwo polskie będzie musiało się z tym wszystkim zmierzyć – mówił Jerzy Szmit.

Via Caraptia na Podlasiu

Obecnie planowana Via Carpatia na odcinku Kuźnica-Korycin-Knyszyn-Dobrzyniewo-Choroszcz koło Białegostoku ma już wydaną ostateczną decyzję środowiskową. Na pozostały odcinek Via Carpatia na południe od Białegostoku, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 do Chlebczyna trwają prace nad studium, które jest elementem potrzebnym do otrzymania decyzji środowiskowej. Cały podlaski fragment Via Carpatia ma mieć 248 km długości i ma kosztować ponad 12 mld zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5