Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Jaka przyszłość dla polskiego rynku lotniczego cargo?

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.02.2016

 

Jaka przyszłość dla polskiego rynku lotniczego cargo?
fot. Archiwum prywatne

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe
Cargo

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozwój lotniczego ruchu cargo w Polsce nie rysuje się tak dynamicznie, jak w przypadku rozwoju ruchu pasażerskiego. Nasze porty nie są w stanie konkurować z rynkiem zachodnim, warto też pamiętać o tym, że obsługujemy zaledwie 1 proc. tego, co trafia do Europy. O przyszłości lotniczego cargo w Polsce rozmawiamy z ekspertem w tej dziedzinie, Mariuszem Kuczkiem, do niedawna dyrektorem biura cargo i poczty w PLL LOT.
Jak wygląda obsługa ruchu cargo w polskich portach regionalnych i jakie są rokowania na przyszłość?

Mariusz Kuczek: Przewozy cargo lotniczego na dużą skalę wymagają konsolidacji. W 25 największych portach lotniczych przeładowuje się prawie 60% całego wolumenu cargo. Obecnie przy swobodnym przepływie towarów w UE trzeba patrzeć na rozwój biznesu cargo regionalnie. Wszystkie porty lotnicze w Polsce chcą uczestniczyć w dostępie do te biznesu. Jednakże tylko Warszawa, gdzie operują linie lotnicze na samolotach szeroko kadłubowych dają nadzieję na rozwój tego biznesu. Trzeba pamiętać że polski rynek cargo stanowi zaledwie 1% europejskiego rynku cargo. Najlepszym przykładem jest porównanie wielości przeładunków w największym porcie polskim cargo jakim jest Warszawa (58 tys. ton) i największym porcie regionalnym w Polsce czyli w Katowicach (16,1 tys. ton) z dwoma portami w Niemczech czyli Frankfurtem ( 2 mln ton) czy Lipskiem (prawie 900 tys. ton). Te liczby świadczą o olbrzymiej sile przyciągania jaką wywierają niemieckie porty lotnicze na polski rynek cargo. Nie należy też zapominać że budowany od lat port lotniczy Berlin (BBI) kiedyś zostanie oddany do użytku i będzie wpływał na polski rynek cargo.

Jakie inwestycje trzeba ponieść, by obsługa tego ruchu odbywała się sprawniej?

Inwestycje w infrastrukturę cargo powinny być zrównoważone i podążać za potrzebami rynku. Porty lotnicze w Polsce dostrzegają biznes cargo jako potencjalne uzupełnienie przychodów. Największym regionalnym portem lotniczym są Katowice które ze względu zna swoją lokalizację, poczynione inwestycje (nowy terminal cargo) oraz dobre współdziałanie z firmami kurierskimi przewożącymi. Port lotniczy w Rzeszowie rozwijający swoja bazę terminalową w oparciu o współprace z prywatnym inwestorem liczy zapewne na pozyskanie do obsługi kontraktów z licznych zakładów „Doliny Lotniczej”. Aby uzyskać możliwości rozwoju konieczne będzie przekonanie spedytorów że oferowane przez port usługi stanowią dla nich wartość dodana. Większość regionalnych portów lotniczych opiera swoje aktywności o przewozy cargo lotniczego ciężarówkami. Obecności wielu lotniczych w Polsce rozwijających swoje sieci zasilania (Road Feeder Services- RFS) może stanowić dla portów regionalnych możliwość rozwoju jeśli uporają się one z poziomem kosztów handlingu które przy ograniczonych wolumenach przepływających przez porty regionalne mogą stanowić znaczne obciążenie dla jednostki przewożonego ładunku.

Jak rysuje się sytuacja lotniczego rynku cargo w Polsce na tle Europy?

Generalne perspektywy dla rozwoju przewozów lotniczych cargo przedstawianie we wnikliwych analizach producentów samolotów czy też IATA na okres najbliższych 20 lat są dobre. Nie miej jednak rok 2015 przyniósł 2,2% spadek biznesu cargo na świecie. Biznes przewozów lotniczych jest powiązany z sytuacją gospodarczą świata. Każde wahniecie koniunktury gospodarczej poprzedzone jest zmianą w wielkości przewozów. Dodatkowo należy pamiętać o skali biznesu w Polsce. Warszawa na liście największych portów lotniczych na świecie znajduje się na pozycji 181 a następne na niej Katowice zamykają trzecią setkę. W związku z tym światowe trendy mają mniejszy wpływ na rozwój biznesu cargo w Polsce niż długofalowe, ukierunkowane działania budujące przewagę konkurencyjną firm działających w Polsce. W tych warunkach nawet niewielki ograniczy wzrost będzie znaczył więcej niż globalne trendy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5