Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Jakich lotnisk potrzebuje Polska? Przede wszystkim dostępnych komunikacyjnie

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfarstruktury.pl 19.03.2016

 

Jakich lotnisk potrzebuje Polska? Przede wszystkim dostępnych komunikacyjnie
fot. Ninoadonis, morguefile.com

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z jednej strony – grupa lotniskowych entuzjastów, którzy widzieliby lotnisko pasażerskie przynajmniej w każdym województwie. Z drugiej – sceptycy, którzy oceniając obecną infrastrukturę lotniskową otwarcie mówią o tym, że sensownie byłoby zostawić 3-4 porty lotnicze, a resztę zamknąć. Jak wygląda infrastruktura lotniskowa w naszym kraju w oczach ekspertów i czy jest jeszcze miejsce na nowe porty?
Przypomnijmy, że według danych ACI 69 proc. lotnisk na świecie jest deficytowych – to głównie te porty, które obsługują mniej niż 1 mln pasażerów rocznie. W Polsce spośród 14 portów lotniczych, 7 ma statystyki przewyższające absolutne minimum pasażerskie (czyli 1 mln pasażerów obsługiwanych w ciągu roku). Te – mają szansę na rentowność. Reszta boryka się z różnymi problemami, choć wszyscy wspólnie utrzymują, że lotnisko to nie przedsiębiorstwo, które ma przynosić zyski, ale przede wszystkim inwestycja, która podnosi atrakcyjność regionu. I w tym kontekście powinno się oceniać zasadność funkcjonowania niektórych lotnisk w Polsce.

Z podobnego założenia wyszli samorządowcy, którzy postawili na budowę nowego portu lotniczego w Radomiu. Lotnisko powoli poprawia statystyki, choć warto przypomnieć, że od połowy 2014 roku, czyli momentu w którym teoretycznie port mógł przyjmować loty, niewiele się tam, w kwestii ruchu, dzieje.

Radom i Szymany: case study

W ostatnim czasie, poza Radomiem, otwarte zostało również lotnisko w Szymanach, obsługujące region północo-wschodniej Polski, do tej pory najbardziej zaniedbany pod względem transportu lotniczego. Projekt został zrealizowany, mimo że część ekspertów wnosi, iż zasadniej byłoby postawić lotnisko na Podlasiu – tyle tylko, że plany dotyczące tamtej inwestycji zbyt długo odwlekano w czasie.

Szymany zatem stoją, choć dyskusyjna jest choćby lokalizacja portu względem całego regionu. –Należałoby się zastanowić nad tym jak polepszyć dostępność Szyman niż wciskać tam kolejne lotnisko. Uważam, że teraz należy skupić się na poprawie dostępności naziemnej już funkcjonujących lotnisk. Uczynić z lotnisk centra intermodalne – twierdzi Sebastian Gościniarek, ekspert lotniczy, założyciel i partner w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy.

Stawiajmy na dostępność

Zapewnienie intermodalności transportu lotniczego wymaga włączenia portów lotniczych w krajową i unijną sieć transportową. Zadanie to wpisane jest zresztą w Strategię Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Skomunikowanie lotnisk z innymi środkami transportu miałoby zwiększyć efektywność ich funkcjonowania oraz konkurencyjność. I nie chodzi tu wyłącznie o budowę kolejnych połączeń kolejowych do lotnisk, które „wożą powietrze”. Chodzi raczej o budowę spójnego systemu, stanowiącego jeden, dobrze działający organizm.

Poza intermodalnością, ciekawym kierunkiem rozwoju lotnisk są inwestycje w miasteczka lotniskowe. Zdaniem Dominika Bonieckiego, eksperta rynku lotniczego i doktoranta Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie nowym celem długookresowym powinien być wzrost strumienia przychodów pozalotniczych, bezpośrednio związany z ideą Airport City.

– Docelowy profil każdego Airport City powinien zależeć od uwarunkowań lokalnych – od dostępności drogowej i szynowej portu oraz od lokalnych potrzeb rynku nieruchomości. W niektórych przypadkach wypełnienie niszy rynkowej nastąpi przez wzniesienie kompleksu biur lub budowę hotelu, w innych – przez powiększenie powierzchni handlowo-usługowych, a w jeszcze innych – przez inwestycję w centrum logistyczne. Kluczowa będzie współpraca z kapitałem prywatnym, pełniącym tu rolę weryfikatora ekonomicznych przesłanek budowy tych miasteczek – twierdzi ekspert.

Nierentowne lotniska to nie wyłącznie polski problem. Zamiast jednak zamykać większość tych, które wydają się dziś kompletnie nietrafione, należałoby być może zadać sobie pytanie – jak sprawić, by zaczęły na siebie zarabiać? A jeśli nie ma na to szans, to co zrobić, by przynajmniej nie generowały tak dużych strat, jak do tej pory?

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5