Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Jakie wyzwania przed nowymi władzami gdyńskiego portu?

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastrastruktury.pl 02.08.2016

 

Jakie wyzwania przed nowymi władzami gdyńskiego portu?
fot. T. Urbaniak/ Port Gdynia

Zobacz więcej na temat:


Wyzwania

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jest nowy prezes Portu Gdynia. Rada nadzorcza spółki powołała na to stanowisko Adama Mellera. Zastąpił on Janusza Jarosińskiego, odwołanego przed trzema tygodniami wieloletniego prezesa i członka zarządu gdyńskiego portu.
Jak podaje portal trojmiasto.pl, Adam Meller obejmie stanowisko prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) 2 sierpnia. Według informacji tego portalu, Adam Meller do 2008 r. był prezesem Towarzystwa Finansowego SKOK (obecnie Aplitt SA), a następnie wiceprezesem Towarzystwa Zarządzającego SKOK Sp. z o.o., które oferuje produkty i usługi finansowe dla Kas Stefczyka oraz pozostałych podmiotów systemu SKOK w Polsce.

Nowy zarząd gdyńskiego portu został skompletowany. W czerwcu na stanowisko wiceprezesa i dyrektora ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem powołany został Grzegorz Dyrmo, a na stanowisko wiceprezesa i dyrektora ds. finansów i zarządzania finansami – Piotr Nowak. Zastąpili odwołanych z zarządu w maju br. Walerego Tankiewicza i Krystynę Szambelańczyk. Oboje, podobnie jak odwołany w lipcu prezes Jarosiński, zasiadali w zarządzie Portu Gdynia od kilkunastu lat. Jarosiński od 1999 r. nieprzerwanie zasiadał w zarządzie portu. W latach 2000-02 i ponownie od 2008 r. był prezesem ZMPG.

Ubiegłoroczny wynik przeładunków w Porcie Gdynia, 18,2 mln ton, był nieco niższy od wyników z 2014 r. (19,4 mln ton), które były najwyższe w historii portu. Wcześniej – od 2009 r. rokrocznie następował wzrost przeładunków (z wyjątkiem 2012 r., kiedy spadł w porównaniu z 2011 r. z 15,9 do 15,8 mln). Wysokość przeładunków w 2015 r. w porównaniu z 2009 r. (13,3 mln ton) była większa o 37%.

Przed nowymi władzami dużo wyzwań. Nie wszystkie są oczywiście związane z bezpośrednią działalnością portu, jednak należy pamiętać, że wzmożona aktywność portowców na forum władz rządowych i samorządowych bez wątpienia będzie pomagać w podjęciu decyzji o realizacji ważnych dla gdyńskiego portu inwestycji.

Władze Gdyni mają nadzieję, że rząd sfinansuje budowę nowej drogi dojazdowej, która połączy obwodnicę Trójmiasta z portem, odciążając tym samym Trasę Kwiatkowskiego, kluczową arterię komunikacyjną w ruchu pasażerskim w mieście. Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, poinformował w marcu br. w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl, że rozważane są trzy warianty budowy tej drogi.

Rząd planuje natomiast bardzo duże inwestycje związane z poprawą dostępności portu w Gdyni transportem kolejowym. Jedną z kluczowych inwestycji na całej sieci PKP PLK w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20 ma być modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej 201, czyli fragmentu tzw. magistrali węglowej, łączącej węzeł bydgoski i Gdynię trasą przez Kościerzynę. W planie na najbliższe lata jest również remont odcinków „stykowych” pomiędzy siecią PKP PLK i wewnętrzną siecią portową, m.in. odcinka linii 201 pomiędzy Gdynią Gł. i stacją Gdynia Port, a także linii 228 (Rumia-Gdynia Port Oksywie) na odcinku Gdynia Port Centralny – Gdynia Port Oksywie oraz linii 723 (Gdynia Chylonia-Gdynia Port).
Kluczową inwestycją dla poprawy dostępności portu od strony morskiej, jest natomiast montaż obrotnicy, o średnicy 480 m, pozwalającej m.in. na obsługę kontenerowców o pojemności do ok. 10-12 tys. TEU i długości do 380 m (obecnie terminale gdyńskie mogą obsługiwać jednostki o pojemności do 6-7 tys. TEU). Na początku roku poprzedni zarząd portu informował, że przewidywany termin jej uruchomienia to koniec 2017 r. Pod koniec lipca br. rozpoczął się II etap przetargu na wykonawcę prac budowlanych związanych z montażem obrotnicy. Oprócz tego, w najbliższych latach planowane jest m.in. pogłębienie do 17 m toru podejściowego do Portu Gdynia.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5