Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

Jarmuziewicz krytykuje projekt zmiany ustawy o płatnych autostradach

| ew źródło: Rynek Infrastruktury 10.05.2012

PARTNERZY DZIAŁU


 

Jarmuziewicz krytykuje projekt zmiany ustawy o płatnych autostradach
fot. Rynek Infrastruktury

Zobacz więcej na temat:

Krajowy Fundusz Drogowy
E-myto

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Piotr Szeliga z Solidarnej Polski przedstawił poselski projekt ustawy zmieniającej ustawę z 1994 roku dotyczącą autostrad płatnych oraz Krajowego Funduszu Drogowego. Projekt krytykuje wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz.

Według ustawy, autostradami budowanymi i eksploatowanymi jako płatne będą A1 Gdańsk-Toruń, Łódź-Piotrków Trybunalski, Częstochowa-Gliwice-Gorzyczki-granica państwa, A2 granica państwa-Świecko-Poznań-Łódź-Warszawa-Biała Podlaska-Kukuryki-granica państwa, A4 granica państwa-Jędrzychowice-Krzyżowa-Legnica-Wrocław-Opole-Gliwice-Katowice-Kraków-Tarnów-Rzeszów-Korczowa-granica państwa, A8 Autostradowa Obwodnica Wrocławia na odcinku A4-Psie Pole, A18 granica państwa-Olszyna-Krzyżowa.


Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nie pobiera opłat od pojazdów na odcinkach A1 w. Stryków 1-w. Wrocław, w. Bytom-w. Sośnica, A2 w. Emilia-w. Stryków 2, w. Pruszków-w. Konotopa, A4 w. Kleszczów-w. Murckowska, w. Balice 1-w. Bieżanów, w. Rzeszów Zachód-w. Rzeszów Wschód, A8 w. Pawłowice-w. Nowa Wieś Wrocławska.


Do listy odcinków bezpłatnych dodano odcinek autostrady A4 Rzeszów Zachód-Rzeszów Wschód. Do tej pory Rzeszów był jedynym miastem wojewódzkim, gdzie nie było zwolnienia z opłat na A4.


Projektowana zmieniona ustawia miałaby zastąpić dotychczasowe rozporządzenia, co wykluczyłoby wszelkie dyskusje społeczne. – Chodzi także o to, by traktować równo wszystkie regiony. Jeśli chodzi o skutki gospodarcze, to na pewno lokalnie często spotykamy się z głosami naszych wyborców, że inwestorzy nie chcą często inwestować ze względu na to, że ludzie z okolicznych miejscowości mają utrudniony poprzez płatność dojazd do miejsc pracy – uzasadniał poseł Szeliga.


– Projekt nosi dużą wadę prawną. W polskim systemie prawnym najważniejsze rzeczy są załatwione w ustawie, natomiast rzeczy szczegółowe typu cena, wyznaczenie odcinków, są robione rozporządzeniami. W związku z tym, jeżeli my ustawą chcemy dziś takie rzeczy regulować, to będzie oznaczało, że każdy nowy odcinek, to będzie nowa ustawa. I jeszcze raz będziemy wracali do sejmu i będzie pełna ścieżka legislacyjna. W związku z tym będziemy mieli neverending story, niekończącą się opowieść, kiedy za każdym razem będziemy wracali do pełnego cyklu legislacyjnego – mówił podczas posiedzenia komisji infrastruktury Jarmuziewicz.


– Mi brakuje pewnego elementu uzasadnienia tego projektu, bo ja na przykład nie wiem, skąd się wzięły takie odcinki, a nie inne. Czy wielkość miasta, czy prawdopodobne potoki podróżnych lokalnych, czy generalne natężenie ruchu na tym odcinku? Skąd takie a nie inne dobory odcinków? Ja jestem przekonany, że są nieuwzględnione odcinki, które będą miały roszczenia na tym etapie i też będą chciały się znaleźć na tej ekskluzywnej liście i nie będą musieli płacić – zaznaczał wiceminister.


– W czasie konsultacji społecznych we wcześniejszej próbie rządu wprowadzenia takiej listy odcinków niepłatnych, żądano od nas rozwiązania systemowego. W związku z tym doszliśmy do przekonania, że takim rozwiązaniem systemowym, takim społecznie akceptowalnym jest możliwie najniższe zaproponowanie ceny. Zaproponowaliśmy 10 gr za 1 km, co w polskich warunkach, 10 zł za 100 km nie jest wygórowaną ceną. Znane są odcinki koncesyjne. Tam to dochodzi do 20-30 gr. Myśmy zaproponowali 10 gr, chcąc, by było przyzwolenie społeczne na systemowe rozwiązanie. I uważamy, że to załatwia sprawę – powiedział Jarmuziewicz.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5