Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Komentarze | Drogi - Polska

Jarmuziewicz: Samorządy są winne zniszczonych dróg

| Rynek Infrastruktury źródło: Rynek Infrastruktury 26.05.2012

 

Jarmuziewicz: Samorządy są winne zniszczonych dróg
fot. Sir Hectimere, commons.wikimedia.org, CCA

Zobacz więcej na temat:

COVEC
Samorządy

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dzięki licznym inwestycjom drogowym Polska zyska wiele kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Z jednej strony sytuacja cieszy, z drugiej martwi. Realizowane budowy powodują straty wśród samorządów. Pozostające pod ich zarządem drogi są niszczone przez ciężki sprzęt budowlany, a wykonawcy nie chcą ponosić odpowiedzialności za powstałe usterki.

Problem postanowił poruszyć na forum sejmu poseł Mieczysław Łuczak z PSL. Pytał, dlaczego w umowach z wykonawcami inwestycji rządowych, nie są zabezpieczone stosowne środki na dodatkowe koszty okołoinwestycyjne. Zaznaczył, że samorządy nie mają pieniędzy na naprawy dróg.


Nie jest wykluczone, że pojawi się lawina pozwów sądowych, w których samorządy będą dochodzić swoich roszczeń finansowych związanych ze zniszczeniami w infrastrukturze drogowej. Największe problemy mogą mieć samorządy, których drogi ucierpiały w wyniku prowadzonych prac na odcinku A i C autostrady A2 z Łodzi do Warszawy, gdzie zniknął budujący je Covec, a zniszczenia pozostały nienaprawione.


– Co inwestycja szczególnie większa, to samorządy zmagają się z wykonawcą. Generalnie można powiedzieć, że wykonawca ma się umówić z samorządem co do zasady korzystania z jego dróg. Natomiast w generalnym kontrakcie pomiędzy zamawiającym drogę a wykonawcą jest zawarta klauzula, że ma się dogadać i, że ma na to pieniądze. Szczerze mówiąc to interes samorządu w tym przede wszystkim, żeby monitorować, stać nad głową i doglądać swoich interesów, żeby wykonawca drogi to, co zniszczył musiał naprawić – mówi Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu.


– Praktyką przyjętą przez GDDKiA jest zawieranie w kontraktach z firmami wykonawczymi na budowę autostrady zobowiązań dla wykonawcy do podpisania odpowiednich umówi lub porozumień z władzami samorządowymi w sytuacji, gdy chce korzystać z dróg lokalnych. I skoro to się sprowadza do zawarcia rodzaju jakiegoś dokumentu na linii wykonawca- samorząd, to interes samorządu, żeby to, co napisze wyegzekwował. Nie ma miejsca tu dla Generalnej, dla jakichś organów państwa, ma pilnować swojego interesu samorząd – wyjaśnia Jarmuziewicz.


Wiceminister przypomniał, że drogi powiatowe i gminne nie są przeznaczone pod ruch ciężki o dużej częstotliwości, jaki jest generowany przez budowę. Wykonawcy powinni zawrzeć z zarządcami tych dróg porozumienia, dzięki którym będą mogli podczas budowy wykorzystywać drogi lokalne, a następnie przeprowadzą remonty i konserwacje. Firmy budujące drogi muszą odtworzyć zniszczone drogi i zadbać o ich przejezdność.


– Ja odnoszę wrażenie, jest to jest przez same samorządy niedopilnowane. Jest dewastacja i brak narzędzi prawnych do tego, żeby pociągnąć do odpowiedzialności wykonawcę drogi. Fala inwestycji, która ma miejsce w tej chwili będzie świetnym materiałem doświadczalnym, jak mają się zachować samorządy przy kontraktach – mówi Jarmuziewicz.


Wiceminister transportu przyznaje, że na dzień dzisiejszy, nie ma żadnych środków pomocowych dla samorządowców i nie są zorganizowane żadne działania w tej kwestii. – Ja dostrzegam ten temat, natomiast wymagałoby to działań systemowych. Trzeba zmonitorować sytuację w Polsce, zorientować się, jak duże jest to zjawisko, jakie są miejsca, w których samorządowcy nie dopilnowali swoich interesów, a może komisja powinna się nad tym pochylić – zaznacza Jarmuziewicz.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5