Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Nie uciekniemy od podwyżki opłaty paliwowej?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.04.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Nie uciekniemy od podwyżki opłaty paliwowej?
fot. DF08, commons.wikimedia.org, GNU FDL

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mamy 107 mld zł, a chcemy zrealizować program drogowy warty niemal 200 mld. Nie uda się to bez dodatkowych źródeł finansowania – twierdzą przedstawiciele środowisk drogowych. Proponują m.in. powrót do dyskusji o podwyżce opłaty paliwowej.
Wzrost ceny paliwa o 10 – 20 gr na litrze mógłby w ciągu 10 lat przynieść od 20 do 40 mld zł, które zasiliłyby budowę dróg w Polsce. Takie wyliczenia zostały przedstawione podczas pierwszej prezentacji wniosków z prac zespołów powołanych w związku z próbą optymalizacji procesu budowy dróg. Szybko jednak uznano, że nie jest to kierunek, nad którym prace będą kontynuowane. Oficjalnie oświadczyli to zarówno minister Andrzej Adamczyk, jak i premier Beata Szydło. Przedstawiciele środowisk drogowych zwracają uwagę, że jeśli chcemy budować drogi, nie obędzie się bez podjęcia tego niewygodnego politycznie tematu.

Weryfikacja programu albo droższe paliwo

Jest zgoda, co do tego, że pieniędzy na realizację drogowego programu jest za mało. – Trzeba przyjąć, że większość tego programu ma ogromny sens – mówił podczas konferencji zorganizowanej przez Polski Kongres Drogowy prof. Leszek Rafalski, dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. I zauważa: – Mimo optymalizacji będzie kłopot ze spięciem tego programu w całości. Pozostają więc dwa sposoby – weryfikacja merytoryczna programu lub zwiększenie finansowania krajowego. Jeśli bowiem chodzi o część unijną, kwoty są znane i na istotne zmiany już liczyć nie możemy.

Weryfikacja programu może i byłaby dobrym pomysłem, tyle że wymagałaby dużo czasu, tymczasem ogranicza nas koniec unijnej – ostatniej tak dobrej dla nas – perspektywy finansowej. – Przygotowanie odcinków wymagałoby dużo czasu. Jest ryzyko, że nie zdążymy tego zrobić – stwierdza profesor.

Do tego dochodzi inny aspekt. – Koszty wypadków drogowych w Polsce to około 50 mld zł rocznie – zauważa Leszek Rafalski i patrząc z tej perspektywy stwierdza, że jest zwolennikiem tego, by przy optymalizacji kosztów budować jak najwięcej, dobrej jakości dróg. – Myślę, że musimy rozważyć zwiększenie opłaty paliwowej – stwierdza. Zauważa, że ta propozycja nie pojawiała się w się w zespole ds. finansowania, ale należałoby o tę propozycje uzupełnić dalsze rozważania nad optymalizacją. – Mogłaby ona pomóc doprowadzić do tego, że będzie kilkanaście czy kilkadziesiąt mln więcej krajowego wkładu na budowę dróg – mówi szef IBDiM. – Ten kierunek jest bardzo ważny dla zrealizowania programu. Każdy odcinek drogi, to szansa na zmniejszenie kosztów wypadków – podkreśla.

Temat trudny, ale konieczny

Nikt nie mówi, że tematy zapisane w programie są zbędne, ale przy tych źródłach finansowania program jest niewykonalny – przyznaje Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego. Zauważa, że choć opłata paliwowa jest trudnym politycznie tematem, to jednak nie da się od niego uciec, także w interesie branży drogowej. – Musimy zdać sobie sprawę, że kończy się projekcja unijna i jakieś źródła finansowania trzeba znaleźć – stwierdza.

Z tym, że konieczne jest pozyskanie nowych źródeł finansowania infrastruktury zgadza się także Szef GDDKiA, Jacek Bojarowicz. Jego zdaniem, oszczędności uzyskane dzięki działaniom rekomendowanych przez poszczególne zespoły nie wystarczą na sfinansowanie wszystkich zadań ujętych w PBDK. Tym bardziej, że nie będą one miały zastosowania do istotnej części programu, która jest już na etapie realizacji bądź w trakcie procedury przetargowej, gdzie zostały już określone wymagania techniczne i technologiczne a także koszty realizacji.

Mogą wzrosnąć ceny

Dyrektor Jacek Bojarowicz zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt. W procedowanym projekcie nowelizacji Prawa zamówień publicznych zmniejsza się rolę kryterium cenowego. – Ta zmiana jest pożądana, ale w kontekście szukania oszczędności, jako ci, którzy wydają publiczne pieniądze musimy powiedzieć, że każde obniżenie poziomu kryterium cenowego, niestety, wpłynie na podniesienie poziomu cen ofert – mówi Jacek Bojarowicz. – Te inne kryteria na pewno spowodują taką reakcję – mówi.

Na wagę działań związanych ze zmianą finansowania drogownictwa zwraca także uwagę Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Unijna perspektywa niebawem się skończy i staniemy przed problemem: co dalej? To ostatnia tak duża perspektywa – zauważa. Jak mówi, po roku 2020 raczej nie należy liczyć na pieniądze unijne, bo prawdopodobnie ich nie będzie, natomiast środki budżetowe w PBDK to kwoty rzędu 5-6 mld zł. Zauważa, że inne możliwości finansowania inwestycji, patrząc perspektywicznie, są niezbędne i wymagają decyzji politycznych. – Trzeba z tym oswajać polityków. Będą koszty utrzymania, będzie cała sieć samorządowa, która jest w dużo gorszym stanie niż krajowa. Drogi publiczne muszą być troską wszystkich – mówi Barbara Dzieciuchowicz.

Wiceminister Jerzy Szmit, który kilka tygodni temu podczas konferencji prasowej przedstawił wyliczenia związane z ewentualną podwyżką opłaty paliwowej teraz nie podejmuje tematu, odwołując się jedynie do jednoznacznej deklaracji w tej sprawie złożonej przez premier Beatę Szydło. Przyznaje jednak: – Za „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” dróg nie wybudujemy. Potrzebne są pieniądze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS