Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Jest decyzja środowiskowa dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.09.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Jest decyzja środowiskowa dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
fot. Kondzio1990, commons.wikimedia.org, GNU FDL (2)

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje drogowe
BDI
Wadowice

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów, a więc dla tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Wskazany w dokumencie wariant przebiegu drogi jest tzw. kompilacyjnym, a więc kompromisowo łączącym elementy dwóch innych branych ostatecznie pod uwagę przebiegów tej trasy. – Ten wariant jest najlepszym rozwiązaniem – przyznaje Wadowicka Izba Gospodarcza, oczekująca dobrej drogi, koniecznej dla dalszego działania i rozwoju miejscowych firm.
Rekomendowany wariant to droga o długości blisko 61 km, prowadząca od Bielsko-Biała przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską do Głogoczowa. Nowa dwujezdniowa trasa, dzięki węzłom i skrzyżowaniom oraz z pomocą ciągów poprzecznych i dojazdowych, w sposób bezpieczny połączy się z istniejącą siecią dróg. Projektowany w Bielsku-Białej węzeł Suchy Potok włączy BDI do S1 i S69. Z kolei węzeł Głogoczów zaplanowano na istniejącym połączeniu drogi krajowej nr 52 z drogą krajową nr 7, czyli z Zakopianką.

Wariant kompilacyjny uzasadniony przyrodniczo i komunikacyjnie

Wskazany w decyzji wariant przebiegu BDI jest najkorzystniejszy dla środowiska naturalnego. Przy zastosowaniu środków przewidzianych na etapie budowy i eksploatacji drogi umożliwi zniwelowanie bądź w dużej mierze ograniczenie jej negatywnego oddziaływania związanego z niepożądanymi przemianami środowiska.

Natomiast najważniejszymi przewidywanymi efektami inwestycji będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miejscowości leżących na trasie istniejącej drogi krajowej nr 52, a więc tym samym zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenie wypadkowości. Ponadto przyczyni się do gospodarczego uaktywnienia terenów położonych wzdłuż planowanej drogi, a przede wszystkim poprawi warunki życia mieszkańców miast i gmin mieszkających w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 52.

Wadowice w kontrze do natury

Do postępowania o wydanie decyzji środowiskowej zgłosiły się, powołując się na prawa strony, dwie organizacje, tj. Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze – GTP oraz Stowarzyszenie Inicjatywa Wolne Wadowice – IWW. Pierwsza organizacja wykonywała zadania związane z ochroną środowiska zgodnie z przyjęty statutem. GTP zgłosiło wnioski dotyczące ochrony płazów, co zostało uwzględnione w decyzji. Natomiast stowarzyszenie IWW dostarczyło dokumenty rejestracyjne wskazujące na działania stowarzyszenia zwykłego, inicjującego przedsięwzięć na rzecz miasta.

W uzasadnieniu dokumentu zostały szczegółowo opisane wystąpienia i pisma jakie do RDOŚ w Krakowie kierował Mateusz Klinowski – burmistrz Wadowic oraz stowarzyszenie IWW, którego jest on członkiem. Stanowiska tej organizacji były spójne z poglądami i opiniami wyrażanymi przez burmistrza. Zasadniczy zarzut dotyczył z góry założonej przez inwestora niemożności poprowadzenia drogi wariantem przecinającym obszar Natura 2000, czyli tzw. północnym. Preferowany przez inwestora przebieg południowy był jego zdaniem najmniej korzystny z punktu widzenia interesu społeczności gminy.

IWW ostatnie uwagi w postępowaniu wraz ze stanowiskiem burmistrza zgłosiło w czerwcu tego roku, podtrzymując zadanie, że preferowany wariant przebiegu BDI przez gminę Wadowice jest niekorzystny przyrodniczo, społecznie i ekonomicznie. Organ wydający decyzję w komentarzu do działań lokalnych organizacji i miejscowych władz podkreślił, że strona wnioskująca inny przebieg nie dostarczyła żadnych dokumentów świadczących o możliwości przeprowadzenia tej drogi przez obszar chroniony bez uszczerbku dla niego. Natomiast szczegółowe analizy licznych wariantów zostały wykonane na zlecenie inwestora, który już na wczesnym etapie przygotowania projektu brał pod uwagę zastrzeżenia płynące z Wadowic.

Ulga dla tych, którzy chcą po prostu pracować

Wszystkie gminy położone wzdłuż planowanej S52 z niecierpliwością czekają na finał jej budowy. Być może nastąpi to w ciągu najbliższych paru lat, bo decyzja środowiskowa właśnie podaje inwestycji sygnał zielonego światła. Tego oczekiwania nie brakuje też po stronie części wadowickich środowisk, mimo że gmina co do zasady pozostała w kontrze do planów inwestora. Otóż o drogę umożliwiającą sprawny transport do Rady Miejskiej wiosną apelowali przedsiębiorcy zrzeszeni w Wadowickiej Izbie Gospodarczej. – Brak dobrego skomunikowania drogowego Wadowic z Krakowem oraz z Bielsko-Białą, czyli na linii wschód – zachód, ogranicza możliwości rozwoju firm na naszym terenie. Mówiąc kolokwialnie: one się stąd wynoszą. Zmieniają lokalizacje tylko dlatego, że panują ogromne ograniczenia komunikacyjne na dotychczasowej drodze krajowej nr 52 – tłumaczy apel przedsiębiorców Zenon Szewczyk, członek zarządu Wadowickiej Izby Gospodarczej. – Uważamy że mimo wszystko wariant południowy przebiegi S52 jest najlepszym rozwiązaniem – komentuje wskazany przebieg drogi w decyzji środowiskowej.

Zenon Szewczyk za południowym wariantem S52 w Wadowicach przytacza kilka argumentów. Przede wszystkim droga została poprowadzona niemal w tym samym korytarzu jaki od lat jest zapisany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, czyli większość terenu pod inwestycję jest zarezerwowana. I co ważne: przyjęty wariant przebiegu został uzgodniony ze wszystkimi położonymi w jej ciągu gminami, którym bardzo zależy na ich sprawnym skomunikowaniu z centrami gospodarczymi. Członek wadowickiej organizacji gospodarczej wskazuje istotne dla firm tego rejonu połączenie z S1 i wyjazd na Cieszyn czy też wyjazd przez Zakopiankę na A4. Ponadto szkody społeczne jego zdaniem są znacznie mniejsze w przypadku wariantu południowego. Przebieg północny, a więc po obszarze Natura 2000, oznacza odwlekanie inwestycji w czasie, bowiem przekonywanie Komisji Europejskiej do takiego wariantu zajmie wiele lat.

Przedstawiciel Izby przypomina też, że za parę miesięcy nastąpi napełnianie jeziora Mucharskiego, które poza retencyjną funkcją będzie też pełniło rolę ośrodka rekreacji, a więc przyciągało turystów nad zaporę Świnna-Poręba. – Przejazd przez miasto byłoby dla nich gehenną – zaznacza Zenon Szewczyk. S52 zapewni natomiast bezpośredni dojazd do miejsca wypoczynku.

Przytaczanym argumentem przeciw południowemu przebiegowi były względy krajobrazowe. Otóż estakady, jakie powstaną na trasie, miałyby zdaniem oponentów tego wariantu, zeszpecić malowniczy widok Beskidu Małego. Nic bardziej mylnego – twierdzi Z. Szewczyk i jako przykład przytacza trasę ekspresową S69 Zwardoń – Żywiec, która przecięła gminę Milówkę. Estakady podniosły walory krajobrazu, pozwalając odczuć przejeżdżającym niemal atmosferę obszarów pod Alpami.

O BDI pisaliśmy TUTAJ i TUTAJ oraz TUTAJ

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS