PKP PLK rozpisała przetarg na jedną z największych inwestycji kolejowych w nowej perspektywie unijnej – modernizację linii kolejowej z Warszawy do Lublina.
Według Krajowego Programu Kolejowego, modernizacja linii z Warszawy do Lublina może kosztować nawet 3,5 mld złotych. PKP PLK ogłosiła właśnie najważniejszy dla tej inwestycji przetarg.
Jego przedmiotem są prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Otwock – Lublin. To w sumie prawie 150 km torów z podziałem na LOT A (od km 26,050 linii do km 55,600), LOT B (od km 55,600 do 107,283) i LOT C (od km 107,283 do 175,850).
Zakres przedmiotu zamówienia będzie obejmować m. in. prace przy podtorzu, układzie torowym, sieci trakcyjnej i na przejazdach. Część przejazdów zostanie zlikwidowanych, w ich miejsce PLK zbuduje nowe drogi.
Konieczna będzie wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) w tym: urządzeń stacyjnych i liniowych wraz z warstwą LCS oraz budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2. Modernizacja nie ominie obiektów inżynieryjnych, w tym: mostów, wiaduktów i tuneli a takżę peronów z dojściami i elementami małej architektury i informacją dla podróżnych.
Co zyskamy?
Efektem modernizacji ma być podniesienie prędkości pociągów w ruchu pasażerskim do 160 km/h, a w ruchu towarowym do 120 km/h i maksymalnego nacisku 221 kN na oś. PLK zakłada też zwiększenie bezpieczeństwa na jednopoziomowych przejazdach kolejowych w wyniku zmniejszenia ich ilości [sic!], budowę nowych skrzyżowań dwupoziomowych oraz wyposażenia pozostałych przejazdów w nowoczesną sygnalizację i „nadzór wizualny".
PLK zastosuje w przetargu prekwalifikacje. Zaproszonych do udziału w przetargu zostanie ośmiu wykonwców z największym doświadczeniem i potencjałem. Zwycięzca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (80 proc.), terminu realizacji (10 proc.) i długości okresu gwarancji (10 proc.). Jeżeli wszystkie oferty przekroczą kosztorys, PLK zarządzi aukcję elektroniczną.
Zamkną linię kolejową
Jak już informowaliśmy, podczas robót torowych planowane jest wstrzymanie ruchu kolejowego na znacznych odcinkach. Co gorsza, przedłuża się przygotowanie tras objazdowych. Przetarg na przygotowanie linii Łuków-Parczew wciąż nie został rozstrzygnięty, nastąpi to najwcześniej w styczniu.
Wykonawcę modernizacji linii Warszawa - Lublin powinniśmy poznać w pierwszym kwartale przyszłego roku. Na wykonanie prac będzie miał 43 miesiące. Możliwe jest więc otwarcie zmodernizowanej linii w rozkładzie jazdy 2019/2020.