Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Łódzkie

Joński: Jeśli chcemy budowy S14, bierzmy udział w konsultacjach

| Roman Czubiński źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.01.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Joński: Jeśli chcemy budowy S14, bierzmy udział w konsultacjach
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Łódzkie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W dwa miesiące po obietnicy premier Kopacz zachodnia obwodnica Łodzi wciąż nie ma zapewnionego finansowania. Aby to zmienić, łodzianie powinni wywrzeć na rząd społeczną presję – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” poseł Dariusz Joński (SLD), szef parlamentarnego zespołu ds. budowy obwodnic Łodzi.
„RynekInfrastruktury.pl”: Do jakich działań zachęca Pan mieszkańców?

Dariusz Joński: Apeluję o wzięcie udziału w trwających do końca stycznia konsultacjach społecznych. Kiedy w połowie listopada premier Kopacz przyjechała do Łodzi i obiecała, że środki na budowę zachodniej obwodnicy Łodzi na pewno się znajdą, wydawało nam się, że jest to już przesądzone. Dokument z 22 grudnia świadczy jednak o czymś przeciwnym: obwodnica nadal jest na liście rezerwowej Kontraktu Terytorialnego. Oznacza to, że będzie realizowana jedynie w razie uzyskania oszczędności przy innych zadaniach.

Wysyłam do mieszkańców listy, zachęcam ich do wejścia na stronę internetową Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju i wypełnienia formularza z uzasadnieniem, dlaczego zachodnią obwodnicę Łodzi należy wybudować. Droga S14 będzie pełniła taką funkcję także dla Zgierza.

Zapotrzebowanie na tę inwestycję jest ogromne: na niedawne spotkanie w Zgierzu przyszło blisko 300 osób. Obecnie ruch tranzytowy na osi północ-południe przechodzi przez centrum Zgierza, co powoduje nie tylko korki, ale także np. pękanie ścian budynków. Poza tym oba miasta mogłyby o wiele skuteczniej przyciągać inwestorów, gdyby tzw. ring autostradowy [złożony z istniejących odcinków dróg A2 i S8, budowanej A1 oraz planowanej S14 – przyp. red.] został domknięty. Warto też podkreślić, że obwodnica ułatwiłaby dojazd do węzłów autostradowych z wielu peryferyjnych osiedli, na przykład z Retkini.

Swoje interesy ma do zrealizowania jednak nie tylko Łódzkie, ale także inne regiony Polski. Również ich mieszkańcy biorą udział w konsultacjach. Co mogą zrobić łodzianie, by to właśnie budowa S14 zyskała gwarancję finansowania?

Możemy wysyłać formularze konsultacyjne, a także wziąć osobisty udział w spotkaniu konsultacyjnym, które odbędzie się 30 stycznia o 10.30 w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w Warszawie. Zamierzam poprzez biuro poselskie zorganizować wyjazd dla osób, które nie mają możliwości dotarcia na miejsce własnym transportem. Potrzebna jest też oczywiście współpraca łódzkich przedstawicieli w parlamencie ponad podziałami politycznymi – i cieszę się, że posłowie różnych opcji już dziś mówią w tej sprawie jednym głosem.

Jednak nie wszyscy mieszkańcy Łodzi i regionu chcą budowy drogi szybkiego ruchu w zaplanowanym przebiegu...

Są protesty osób, które po wybudowaniu drogi szybkiego ruchu mieszkałyby bardzo blisko niej. Pamiętajmy jednak, że plany były konsultowane od kilkunastu lat, a pierwsze projekty pojawiły się w latach 70. ubiegłego wieku. Czas na korekty przebiegu był kilka lat temu. Jeśli dziś będziemy kontestować ustalony przebieg S14, będziemy mogli wrócić do tego tematu najwcześniej w 2023 roku, a być może droga ta nie powstanie już nigdy. Dlatego apeluję do wszystkich protestujących, żeby przestali hamować budowę obwodnicy wartej prawie 1 mld 800 tys. zł. Pieniądze na inwestycję pochodziłyby z budżetu centralnego wspomaganego funduszami europejskimi. Ani miasto Łódź, ani województwo nie byłyby w stanie sfinansować jej o własnych siłach.

Jeden z członków zarządu województwa skomentował Pańskie działania, twierdząc, że walczy Pan w sprawie, która i tak jest już wygrana...


Tak się mogło wydawać. Powtarzam jednak, że dokumenty mówią co innego. Do akcji przyłącza się zresztą nawet marszałek województwa, apelując o szeroki udział w konsultacjach. Ważne, żebyśmy zaangażowali się wszyscy. Liczymy na decyzję o przyznaniu środków na budowę obwodnicy w najbliższych 3-4 miesiącach.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5