Droga ekspresowa S8 między Wyszkowem a węzłem Poręba jest zrealizowana w 20 proc. O osiągnięciu tzw. kamienia milowego poinformował wykonawca – firma Skanska. Kontrakt realizowany jest od 10 miesięcy. Kosztuje 335 mln zł. Droga ma być ukończona w połowie lipca 2018 roku.
Za tą kwotę powstanie 13 km drogi ekspresowej wraz z infrastrukturą mostową i urządzeniami towarzyszącymi.
Budowany przez Skanska odcinek drogi ekspresowej S8 to główna droga prowadząca w kierunku Podlasia oraz Warmii i Mazur. Po jego zrealizowaniu skróci się czas podróży i zwiększy bezpieczeństwo ruchu. Na 13-kilometrowej trasie powstaną m.in. trzy węzły drogowe i dwa punkty kontroli pojazdów, a także infrastruktura mostowa i urządzenia towarzyszące.
źródło: GDDKiAJak informuje wykonawca, przy budowie wykorzystywane są nowoczesne rozwiązania, w tym m.in. wielowirnikowy system latający polskiej produkcji. Dron wykonuje głównie prace związane z obliczeniami i inwentaryzacją terenu. Cyklicznie wykonuje również inwentaryzację fotograficzną i filmową budowy.
– Technika jaką wykorzystujemy to głównie fotogrametria polegająca na robieniu zdjęć kamerą skierowaną prostopadle w dół z odpowiednim pokryciem – mówi cytowany w komunikacie Tomasz Rylski, główny specjalista BIM w Skanska. – Na podstawie zdjęć jesteśmy w stanie w krótkim czasie wygenerować modele 3D terenu z dokładnością od 2 do 4 cm. Mając całą trasę w trójwymiarze z łatwością możemy kontrolować wszystkie objętości robót ziemnych i materiałów sypkich, a także kontrolować geometrię elementów wykonywanych na budowanej trasie – dodaje główny specjalista BIM.
Przy budowie S8 Skanska korzysta z drona już od początkowego etapu projektu – informuje wykonawca. Bezzałogowiec umożliwił generalnemu wykonawcy wykonanie ortofotomap, które posłużyły w fazie planowania przyszłej inwestycji. W kolejnym etapie dron pomocny był przy pomiarach stanu zerowego, gdzie wykorzystany został do weryfikacji ilości robót ziemnych w stosunku do przedmiarów. No i oczywiście w trakcie realizacji projektu stosowany jest do kontrolowania różnego rodzaju prac, w szczególności robót ziemnych. Według szacunków, do tej pory dron wykonał nad placem budowy S8 blisko 300 km.
– Użycie drona do tego rodzaju prac nie tylko znacząco poprawia wydajność, ale też daje szybką informację o stopniu zaawansowania naszych robót – mówi Tomasz Rylski ze Skanska. – Nalot takiej inwestycji jak S8 zajmuje około 5 godzin. Dla porównania pomiar klasyczny zajmuje około 6 dni roboczych i nie jest tak dokładny jak pomiar dronem. Podczas pomiaru klasycznego informacja rozciągnięta jest na kilka dni. W tym czasie codziennie z kopalni na budowę wyjeżdża do 13 000 ton piasku. Pomiar klasyczny jest więc obarczony dużym błędem obliczeniowym – podkreśla główny specjalista BIM.
Żeby korzystać z drona, najpierw jednak trzeba na całej długości nalatywanego obiektu wykonać fotopunkty, co zajmuje czas. Potrzebne są także odpowiednie warunki pogodowe.