Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Kapsch: Dla pojazdów lekkich DSRC jest technologią wspierającą otwieranie bramek autostradowych

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.06.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kapsch: Dla pojazdów lekkich DSRC jest technologią wspierającą otwieranie bramek autostradowych
fot. viatoll.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Jeżeli udałoby się stworzyć krajowy system poboru opłat drogowych w technologii DRSC dla wszystkich pojazdów wraz z możliwością elektronicznej przejezdności na odcinkach koncesjonariuszy, wówczas byłoby to spełnieniem oczekiwań użytkowników oraz rozwiązaniem na skalę światowego ewenementu – przyznaje Jerzy Żanowski, szef pionu projektowo-rozwojowego w Kapsch Telematic Services, operatora viaToll. Kapsch dostrzega takie rozwiązanie i sam je wdrożył w czerwcu 2012 roku dla pojazdów lekkich na 260 km państwowej sieci objętej systemem poboru opłat.
System elektronicznego poboru opłat obowiązuje na 3 150 km dróg zarządzanych przez GDDKiA. Z tego na 260 km pobór opłat realizowany jest w sposób manualny, wspierany elektronicznym przejazdem w oparciu o technologię DRSC (odcinki autostrad Konin – Stryków i Wrocław – Gliwice). Od 2014 roku prowadzone są rozmowy pomiędzy operatorem krajowego systemu poboru opłat a resortem infrastruktury i koncesjonariuszami o tym, jak przy sztywnych warunkach kontraktowych warunkujących pozostawienie szlabanów na bramkach koncesyjnych autostrad, poprawić i upłynnić przejazdy.

Rok temu Politechnika Warszawska przedstawiła wyniki badań, z których wynika, że dołożenie elektroniki 5 razy zwiększy przepustowość jednej linii przejazdowej, czyli jednego pasa ruchu. Podobne wnioski wynikają z analiz wykonywanych przez Kapsch Telematic Services.

Dobudowa linii przejazdowej to nie rozwiązanie

– Skuteczność poprawy przejazdu przez place poboru opłat zależy od popularności urządzeń viaAuto wśród użytkowników pojazdów lekkich. Aktualnie rozdystrybuowano jedynie ok. 42 tys. tych urządzeń, ale nawet przy tak niewielkiej ich liczbie ilość przejazdów w formie elektronicznej przez place poboru opłat (pojazdy lekkie i ciężkie) osiąga obecnie ok. 30 procent – mówi Jerzy Żanowski.

W tym roku, tuż przed świętami wielkanocnymi (29 marca), Jerzy Żanowski analizował ruch na jednym z placów poboru opłat na A4, w ciągu Autostradowej Obwodnicy Gliwic. Przez ten jeden obserwowany plac poboru opłat ruch wyjazdowy w kierunku Katowic sięgnął poziomu 33 tys. pojazdów. – Gdybyśmy ten ruch obsługiwali wyłącznie w tradycyjny sposób manualny (nie licząc udogodnień wynikających z zastosowania biletu zerowego i elektronicznego przejazdu przyspieszających przejezdność aut osobowych) i założyli nieustający ruch pojazdów przez całą dobę, to przepustowość tego placu przy 9 liniach przejazdowych sięgnęłaby maksymalnie ok. 30 tys. pojazdów. To oznacza, że 10 procent jadących w tym dniu nie miałaby szansy w ogóle przejechać przez ten plac poboru opłat. Z taką sytuacją mają obecnie do czynienia koncesjonariusze autostrad – podkreśla Jerzy Żanowski.

Koncesjonariusze są kontraktowo zobligowani do poprawy ruchu, a więc też udrożnienia przejazdów na bramkach. Ale jak zauważa J. Żanowski z reguły ten obowiązek sprowadza się do dobudowywania pasów przejazdowych w sytuacjach, kiedy na dotychczas funkcjonujących bramkach robi się już tłoczno. To działanie jednak ma swoje ograniczenia. Na przykład w Balicach pod Krakowem żadnego dodatkowego pasa ruchu koncesjonariusz nie jest już w stanie zbudować, ponieważ z jednej strony jest lotnisko, a z drugiej droga.

– Jedyną rzeczą jaką więc można zrobić jest poprawianie płynności. Niedawno została przeprowadzona akcja doposażenia w automatyczne bramki samoobsługowe do płatności kartami płatniczymi i paliwowymi, mająca na celu przyspieszenie przejazdu na odcinku A4 Katowice – Kraków. Z tego koncesjonariusz się wycofał. To bowiem nie poprawiło płynności i czasu przejazdu, a wręcz przeciwnie – spowolniło przejazd. Powrócono więc do obsługi manualnej – mówi Jerzy Żanowski.

Według informacji prasowych Stalexport Autostrada Małopolska S.A. deklaruje, że chce zrobić system elektroniczny dla poprawy przejezdności przez place poboru opłat. – I to jest firma, z którą rozmawiamy, pokazując jak można to zrobić – podkreśla J. Żanowski. – Na koncesyjnych autostradach jest konieczne otwieranie szlabanów przejazdowych w sposób automatyczny. Nie da się tego zrobić z oczekiwaną dokładnością w technologii satelitarnej; można to zrobić jedynie w technologii krótkiego zasięgu DSRC, co potwierdza praktyka i doświadczenia z czterech lat obsługi ruchu na 21. placach poboru opłat na 260 km odcinków A2 i A4 – równocześnie dodaje.

Dlaczego tylko DSRC?

Jak zauważa przedstawiciel Kapsch Telematic Services, oczywiście można próbować wprowadzać systemy tzw. wideomonitoringu, czyli technologii polegającej na wcześniejszej rejestracji użytkownika i numeru rejestracyjnego pojazdu. W tym systemie dla takiego pojazdu automatycznie podnosi się szlaban bramki. – Tylko że jakość technologii odczytu wideo jest w dużym stopniu uzależniona od warunków atmosferycznych oraz różnych refleksów światła. Wiąże się to realnie z około 10-procentową utratą wpływów z opłat, bo taka jest niepewność działania tego systemu. Ta technologia w warunkach laboratoryjnych ma nawet deklarowane 99,8 proc. skuteczności. Jednak wszystkie publikacje potwierdzają, że w warunkach rzeczywistych ta skuteczność jest znacznie niższa – tłumaczy J. Żanowski.

W zeszłym roku w Norwegii odstąpiono od wideomonitoringu, biorąc pod uwagę nie tylko brak dokładności, ale również wysokie koszty operacyjne. Tam więc wymieniono system na technologię DSRC. – Norwegowie zrobili to, by zaoszczędzone pieniądze skierować na remonty i utrzymanie dróg. To powinno być zastanawiające – mówi J. Żanowski.

Można też wprowadzić winietę w pewnej ograniczonej ilości, na przykład na przejazdy w święta czy w wakacje. Można również wprowadzić planowanie przejazdu jak na Węgrzech, gdzie elektronicznie wyznacza się trasę i kontroluje jej wykonanie. – Ale to wszystko podraża koszty. Z rachunku finansowego wynika, że jednorodna technologia dla pojazdów lekkich i ciężkich ma bardzo dużo zalet. Warto zauważyć, że użycie dla pojazdów lekkich urządzeń DSRC już teraz stworzyłoby możliwość wsparcia przejazdów po drogach większości krajów w Europie, które właśnie tak pozwalają użytkownikom przejechać place poboru opłat. Taka usługa wymagałaby jedynie zakresu obsługi przez dostawcę usług dla użytkowników pojazdów lekkich, wynikającego z modelu EETS – tłumaczy J. Żanowski.

Zatem na tę chwilę nie istnieją systemy satelitarne mogące obsługiwać pojazdy lekkie. W skali Europy te są więc skazane na obsługę manualną, na obsługę w technologii DSRC bądź w formie wideorejestracji przejazdu, co akurat w świecie jest wykorzystywane w skali ograniczonej i raczej nie ma zastosowania w systemach krajowych.

System nie ma być widoczny, lecz skuteczny

Na Autostradowej Obwodnicy Gliwic jest wprowadzony bezpłatny przejazd dla pojazdów lekkich ruchu lokalnego. Przejazd tym odcinkiem wymaga pobrania tzw. biletu zerowego. By usprawnić przejazd, eliminując tamujący ruch pobór biletu, Kapsch Telematic Services niedawno przekazał w promocji 10 tys. urządzeń pokładowych, które mają gliwiczanom usprawnić przejazd przez bramki. – To powinno skłonić użytkowników do tego, by nie przejeżdżali przez miasto tylko częściej korzystali z obwodnicy – podkreśla J. Żanowski. Udrożni to układ drogowy Gliwic, a też będzie miało niebagatelny wpływ na ograniczenie negatywnych oddziaływań ruchu drogowego na środowisko.

I co ważne w przypadku pojazdów lekkich rejestracji urządzenia można dokonać z zachowaniem anonimowości użytkownika. Oznacza to, że z takiego urządzenia mogą bez problemu korzystać członkowie rodziny i znajomi. Jego instalacja w pojeździe nie nastręcza żadnych trudności.

– Systemy poboru opłat nie powinny być uciążliwe, ale przyjazne dla użytkowników; chodzi o to, by nawet nie widzieli systemu, tylko dzięki niemu przejeżdżali z nominalnymi prędkościami wszystkie odcinki dróg płatnych w Polsce – zaznacza Jerzy Żanowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5