Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Kapsch: Koszty finansowe to ważny element decyzji o przyszłości systemu poboru opłat (cz. II)

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.06.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Kapsch: Koszty finansowe to ważny element decyzji o przyszłości systemu poboru opłat (cz. II)
fot. Kapsch

Zobacz więcej na temat:

viaTOLL
E-myto
Kapsch

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Za decyzją jaki system poboru opłat wybierzemy, pójdą określony koszty. Będą one wyższe, jeśli zdecydujemy się na wdrożenie systemu satelitarnego. – Koszt inwestycyjny systemu viaTOLL sięga 1,3 mld zł. Tyle też należałoby na starcie wydać na nowe wdrożenie – mówi Jerzy Żanowski, szef pionu projektowo-rozwojowego w Kapsch Telematic Services, operatora viaToll.
– Wydatki operacyjne związane z obsługą systemu satelitarnego są niemałe patrząc np. na planowane koszty operacyjne systemu właśnie uruchomionego w Belgii. W Polsce, gdzie system poboru opłat viaTOLL jest w technologii DSRC, za urządzenie pokładowe (viaBOX) dla samochodów ciężarowych wnosi się kaucję 120 zł. W Belgii kaucja za to urządzenie wynosi 135 euro. Faktycznie na rynku ta różnica w kosztach urządzenia pokładowego systemu technologii DSRC i systemu satelitarnego kształtuje się mniej więcej jak 1 do 10. Oczywiście trudno jednoznacznie porównywać ceny w każdym przypadku – mówi J. Żanowski. – W przypadku urządzeń nabywanych przez użytkowników pojazdów lekkich (viaAUTO) w kwocie 135 zł zawarty jest koszt urządzenia oraz koszty wszystkich usług związanym z działaniem i obsługą systemu DSRC dla tych pojazdów – zaznacza.

W tej chwili krajowy system viaToll posiada 770 lokalizacji, które służą poborowi opłat. Dodatkowo dla pojazdów lekkich funkcjonuje manualny pobór, wspierany od połowy 2012 roku elektroniką. Koszt inwestycyjny systemu viaTOLL sięga 1,3 mld zł. Tyle też należałoby na starcie wydać na nowe wdrożenie. To kolejny argument, jaki przytacza J. Żanowski, za pozostaniem przy już uruchomionym systemie. – Aczkolwiek z perspektywy czystego biznesu każdy, także moja firma, chętnie zarobi dodatkowy miliard z racji budowania kolejny raz nowego systemu poboru opłat – zastrzega. – W Słowenii, gdzie wprowadzono system w technologii DSRC, poniesiono wydatek w wysokości 99 mln euro, a według doniesień prasowych w Belgii na system satelitarny wydano 1 mld euro, w tym 300 mln euro stanowiła dostawa systemu i 700 mln euro to był koszt operacyjny systemu w okresie 12 lat – podaje dane J. Żanowski.

Czy polski system jest nowoczesny?

– System polski nie jest starodawny; system oraz też technologia DRSC jest nowoczesna oraz zgodna z dyrektywami unijnymi – podkreśla Jerzy Żanowski dodając, że do 2025 roku wzrost wykorzystania tej technologii sięgnie 100 procent w stosunku do tego, co jest obecnie. – Jest to technologia dominująca obecnie w Europie. To co już więc jest zbudowane u nas w technologii DRSC, jest do wykorzystania i nie mówię tego jako przedstawiciel Kapsch, ale jako podatnik i obywatel racjonalnie patrzący na wykorzystywanie pieniędzy publicznych. Po co więc wydawać kolejny miliard na nowy system – podsumowuje J. Żanowski.

Owszem, informatyka w ciągu dwóch lat się zmienia. Ale nikt w takim czasie nie zmienia pewnych danych, algorytmiki czy logiki systemu. – Oczywiście, trzeba wymieniać komputery, ale to nie znaczy, że cały system jest do wymiany. Co więcej, nasz system jest stale unowocześniany – podkreśla Jerzy Żanowski.

Kapsch Telematic Services wprowadza w systemie systematyczne zmiany. I jak zaznaczył przedstawiciel operatora, zostały one docenione przez użytkowników i GDDKiA. – Te unowocześnienia wykonaliśmy z własnej inicjatywy, by pokazać, że system nie jest zamknięty na klucz. Od momentu jego wybudowania zrobiliśmy już 27. wersję software i wciąż poprawiamy pewne rzeczy, by użytkownikowi było łatwiej – podkreśla przedstawiciel operatora systemu.

W zeszłym roku zostało wdrożone rozwiązanie w zakresie wsparcia użytkownika w procesie realizacji popularnej w kraju formy płatności za przejazd w opcji przedpłaconej (pre-pay). Kiedy środki pieniężne na koncie spadają do poziomu wyczerpania, urządzenie pokazuje, że trzeba je uzupełnić. Uzupełnienie środków dotychczas wymagało wizyty w punkcie obsługi klienta lub dostępu do usługi webowej. – Od listopada zeszłego roku każdy i w którymkolwiek miejscu ma możliwość skorzystania z aplikacji mobilnej, która swą prostotą pozwala – dla każdego rodzaju transmisji, nawet o słabej przepustowości – bezpiecznie i szybko uzupełnić konto pre-pay. Na tej aplikacji można nabudować też wiele innych nowych usług, nad czym pracujemy – zaznacza J. Żanowski.

System z perspektywą

Jerzy Żanowski nie ma wątpliwości, że nasz system jest dobry i dobrze rozwijany. W zeszłym roku wpływy do KFD z poboru opłat sięgnęły ponad 1,5 mld zł. – To odbyło się siłą 1 mln użytkowników – zaznacza. W systemie w tej chwili jest 960 tys. zarejestrowanych użytkowników samochodów ciężkich i ponad 42 tys. urządzeń przekazanych na rynek dla pojazdów lekkich (bez wliczania promocyjnych 10 tys. urządzeń pokładowych dla potrzeb ruchu lokalnego na Autostradowej Obwodnicy Gliwic).

Polski viaToll może zapewnić większe wpływy wraz z rozszerzaniem sieci płatnych dróg. Dowodzi tego przykład Niemiec. Długość dróg płatnych jest tam dużo większa w stosunku do naszej sieci tras objętych opłatą od pojazdów ciężkich. W ubiegłym roku niemiecki system zebrał 4,5 mld euro, w tym 14 procent tych wpływów pochodziło od kierowców polskich ciężarówek. Oznacza to, że 170 tys. zarejestrowanych polskich kierowców ciężarowych wniosło kwotę rzędu 2,6 mld zł. Czyli o ponad 1 mld więcej nasi kierowcy zostawili w Niemczech niż w kraju. – Można więc wnieść do KFD dużo więcej pieniędzy na budowy, modernizacje i utrzymanie dróg, ale to są decyzje rządzących, my tylko to sygnalizujemy – podkreśla J. Żanowski.

Pierwszą część tekstu można przeczytać tutaj 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS