Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

KE ocenia Polskę: Jakie mamy problemy z infrastrukturą transportową?

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.03.2015

PARTNER DZIAŁU


 

KE ocenia Polskę: Jakie mamy problemy z infrastrukturą transportową?
fot. ŁM

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej przedstawiło raport oceniający postępy we wdrażaniu przez Polskę ubiegłorocznych rekomendacji w ramach Semestru Europejskiego. W raporcie przedstawiono między innymi przeszkody i braki w sektorze transportu.
Semestr Europejski to proces obejmujący reformy strukturalne służące promowaniu zatrudnienia i wzrostu zgodnie ze Strategią Europa 2020, politykę fiskalną oraz zapobieganie nadmiernym zakłóceniom równowagi makroekonomicznej.

Problemy z infrastrukturą

W latach 2006-2013 sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce wydłużyła się o 1700 km, natomiast długość tras kolejowych dostosowanych do prędkości 160 km na godzinę powiększyła się o 700 km. Znaczące inwestycje w gęstość polskiej infrastruktury transportowej odpowiadają już średniej Unii Europejskiej, jednak już wydatki na konserwację i modernizację różnych środków transportu nie są równomiernie rozłożone.
Ze względu na szybki rozwój transportu drogowego, ogólna struktura systemu transportu stała się nie do utrzymania, jest niebezpieczna dla użytkowników, energochłonna, pełna zatorów komunikacyjnych, przyczynia się też do emisji gazów cieplarnianych i wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.

Raport precyzuje, że zagrożenia dla stabilności systemu transportu wynikają głównie z niewystarczających nakładów na utrzymanie infrastruktury kolejowej, preferencyjnego traktowania transportu drogowego, niezadowalającego funkcjonowania transportu publicznego, słabej integracji różnych środków transportu oraz niedostatecznego wykorzystania inteligentnych systemów transportowych.

Kłopotliwa kolej

W ciągu ostatnich 25 lat znacznej degradacji uległ też transport kolejowy – dochodziło do zamykania tras i ograniczenia ruchu kolejowego i to mimo priorytetowego finansowania ze środków unijnych. W raporcie zauważono, że w Polsce obowiązują bardzo wysokie, w porównaniu z innymi europejskimi państwami, opłaty za dostęp do infrastruktury torowej, co hamuje rozwój transportu kolejowego, w porównaniu z drogowym.

„Nieelastycznie i niepewne finansowanie infrastruktury przez państwo inwestycji kolejowych oraz uciążliwe otoczenie regulacyjne skutkują czasochłonnym i kłopotliwym procesem przygotowania i realizacji projektów” – czytamy w raporcie. Co więcej, opóźnienia w realizacji inwestycji są też spowodowane niedostatecznymi zdolnościami administracyjnymi i organizacyjnymi instytucji zarządzającej infrastruktura kolejową. W tej praktyce nie zaobserwowano żadnej poprawy, mimo zapowiadanych pozytywnych zmian. Sprawia to, że sektor kolejowy stracił na konkurencyjności w porównaniu z transportem drogowym.

Wprowadzona w życie 15 stycznia 2015 roku nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, mająca na celu ułatwienie procedur realizacji inwestycji w obszarze infrastruktury kolejowej, powinna wywrzeć pozytywny wpływ na transport kolejowy, jednak prawdopodobnie jej skutki nie będą jeszcze odczuwalne w przypadku projektów inwestycyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013.

W wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020 przewiduje się zwiększenie unijnego finansowania na rzecz sektora kolejowego o 85% – do 10,2 mld euro. Ponadto, co najmniej 4,5 mld euro zostanie zainwestowane w projekty zrównoważonego transportu miejskiego, celem zaradzenia problemom zatorów komunikacyjnych i zapewnienia stabilności systemu.

Cele, jakie zobowiązała się osiągnąć Polska są ambitne i mogą się przyczynić do odwrócenia negatywnych tendencji w transporcie pasażerskim i towarowym oraz sprzyjać bardziej zrównoważonym środkom transportu. Aby tego dokonać, konieczne jest większe zaangażowanie na centralnym szczeblu decyzyjnym oraz wprowadzenie elastycznych i stabilnych rozwiązań finansowych w zakresie współfinansowania inwestycji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS