Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

KE: PKP PLK znów notują opóźnienia

| Michał Szymajda źródło: Rynek Kolejowy 26.11.2015

 

KE: PKP PLK znów notują opóźnienia
fot. RK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– PKP PLK są największym kolejowym beneficjentem pieniędzy wspólnotowych w Europie. Jeśli nie popełnicie błędów z poprzedniej perspektywy, macie szansę na znaczną poprawę jakości swojej kolei. Zróbcie coś z tym – powiedział Wolfgang Munch, z Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
– Kolej nie popisała się w wydawaniu środków unijnych w poprzedniej perspektywie, była najbardziej problematycznym sektorem. Część środków przeznaczonych na kolei musiała być relokowana na transport publiczny, żeby te pieniądze w ogóle zostały wykorzystane. Pomogło też fazowanie części projektów, ale nie jest to pożądane przez Komisję Europejską działanie. Polscy przewoźnicy zamówili też sporo taboru, a naszym zdaniem lepiej wykorzystywać pieniądze na rozwój infrastruktury, po której ten tabor jeździ – powiedział Wolfgang Munch.

Problemy generowane przez PKP PLK

Przedstawiciele Komisji Europejskiej wymienili całą listę problemów, która w ich opinii cechowała działania związane z modernizacjami linii kolejowych. Za większość z nich odpowiada PKP PLK. Chodzi na przykład o niską jakość dokumentacji przetargowych, bardzo liczne opóźnienia w tworzeniu dokumentacji i wadliwe planowanie prac na infrastrukturze. KE skrytykowała też PLK za brak ustalenia kamieni milowych w realizowanych kontraktach oraz słaby nadzór nad prowadzonymi pracami.

– Natomiast z zadowoleniem obserwowaliśmy zmiany, które zachodzą mniej więcej od 2012. Obserwujemy zmianę podejścia PLK do organizacji przetargów. Odnotowujemy lepszą współpracę wykonawców i zleceniodawcy prac, wiele z modernizacji znalazło się w długoletnich dokumentach rządowych, co pozwala na mniej chaotyczne wydawanie środków unijnych. PLK łatwiej jest też uzyskać zapewnienie finansowania ze strony państwa. Ludzki aspekt to także nowe osoby u zarządcy infrastruktury, które, mam wrażenie, przyniosły nową jakość w tej spółce – ocenił Munch.

PLK odpowiada: Zmieniliśmy się

Na zarzuty Komisji Europejskiej odpowiedział Marcin Mochocki, odpowiedzialny w PKP PLK za inwestycje. – Od 2007 roku wiele się w PKP PLK zmieniło. Muszę przypomnieć, że PLK, przez lata nie posiadała pieniędzy na realizację dużych projektów, stąd nie była przygotowana do absorbcji tak dużych środków, również kadrowo. Zmieniliśmy strukturę organizacyjną PLK, chcemy aby zarządzanie projektami było w strukturze zarządcy jak najniżej, ponieważ tam wiedza na ich temat jest największa. Temu służy regionalizacja Centrum Realizacji Inwestycji. Wprowadziliśmy do przetargów kamienie milowe, będziemy również lepiej kontrolować inwestycje, m.in. dzięki mobilnym laboratoriom. Zwiększyliśmy też rolę inżynierów kontraktu, a wykonawcy mają możliwość korzystania z zaliczek mobilizacyjnych, będzie też możliwość płatności za materiały budowlane przez PLK – mówił Mochocki.

Ciąg dalszy tekstu przeczytasz na portalu www.rynek-kolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5