Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 został właśnie zatwierdzony przez Komisję Europejską.– W POIiŚ 2014-2020 większy niż obecnie nacisk położymy na redukcję emisji oraz wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej – mówi minister infrastruktury i rozwoju, Maria Wasiak.
Nowy program, nowe wyzwania
– Podobnie jak w jego poprzednik w mijającej perspektywie, Program Infrastruktura i Środowisko będzie największym źródłem funduszy na infrastrukturę transportową, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną. Przeznaczymy je także na ochronę zdrowia i kulturę – oznajmia minister infrastruktury i rozwoju.
Budżet programu wynosi ponad 27,4 mld euro z Funduszy Europejskich (FE), czyli około 115 mld zł. – Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, a więc drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska. Na znaczeniu, w porównaniu do lat 2007-2013, zyskają także energetyka i służba zdrowia, szczególnie systemy ratownictwa medycznego – informuje minister Wasiak. Głównymi odbiorcami wsparcia będą podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy.
Miliardy na drogi, kolej i OZE
Na zadania z zakresu zmniejszenia emisji gospodarki tragi ponad 1,8 mld euro. Podejmowane działania będą obejmowały między innymi wytwarzanie energii z OZE, poprawę efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE w przedsiębiorstwach, sektorze publicznym i mieszkaniowym, promowanie strategii niskoemisyjnych oraz rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji, rozwój wysokosprawnej kogeneracji.
W zakresie rozwoju sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego wykonane zostaną zadania dofinansowanie kwotą ponad 9,5 mld euro. Ich zakres obejmie rozwój drogowej infrastruktury w sieci TEN-T, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa w ruchu lotniczym, a także transport intermodalny, morski i śródlądowy.
Na infrastrukturę drogową dla miast trafi około 2,9 mld euro. Dzięki tej kwocie uda się poprawić dostępność miast i przepustowość infrastruktury drogowej (rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych z ośrodków miejskich, budowa obwodnic). Jeżeli chodzi o rozwój transportu kolejowego w Polsce, alokacja z funduszy europejskich wyniesie około 5 mld euro.