Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Kiedy kontrakt wieloletni na utrzymanie infrastruktury kolejowej?

| mg źródło: Rynek Infrastruktury 14.06.2011

 

Kiedy kontrakt wieloletni na utrzymanie infrastruktury kolejowej?
Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury (fot. Rynek Infrastruktury)

Zobacz więcej na temat:

Andrzej Massel

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W PKP PLK prace kończy firma konsultingowa McKinsey, która ma przedstawić analizę działania kolejowego zarządcy infrastruktury i zaproponować zmiany, mające wygenerować spore oszczędności. Ma to także związek z kontraktem wieloletnim na utrzymanie infrastruktury kolejowej. – Raport będzie gotowy pewnie w przeciągu miesiąca – mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury.

Już wkrótce pod obrady Rady Ministrów trafi wieloletni Program Inwestycyjny w zakresie infrastruktury kolejowej, będący zabezpieczeniem pewnych źródeł finansowania inwestycji i zapewnieniem ich wzajemnej komplementarności. - Równocześnie przygotowywany jest kontrakt wieloletni na utrzymanie, w którym zostaną określone pewne standardy w odniesieniu do poszczególnych linii kolejowych. Wykorzystujemy prace doradcy analizującego funkcjonowanie PKP PLK, rekomendującego zmiany strukturalne oraz określającego oszczędności jakie można znaleźć w ramach spółki. Wykonuje to firma McKinsey, która przygotowała projekt kontraktu wieloletniego. Będziemy nad nim pracowali – informuje Andrzej Massel.

 

Rekomendacje za miesiąc

- Jest generalna akceptacja dla rekomendacji doradcy i są przygotowywane ostateczne wnioski, uwzględniające już uwagi zgłaszane przez Ministerstwo Infrastruktury, przez PKP SA oraz przez samą PLK – podkreśla wiceminister. Ostateczna wersja ma powstać w przeciągu miesiąca, ale procedowanie kontraktu może zając kolejne parę miesięcy. Wymaga to bowiem uzgodnień m.in. z Ministerstwem Finansów. Resort infrastruktury nie jest w stanie zagwarantować, że procedura zakończy się jeszcze przed wyborami.

Kontrakt wieloletni Ministerstwa Infrastruktury z PKP PLK nie jest rozwiązaniem, które „od ręki” usunęłoby wszystkie problemy zarządcy infrastruktury z finansowaniem bieżącego jej utrzymania. - Żadna formuła organizacyjna nie „wyczaruje” nam nowych środków – przyznaje minister Massel. - Jest jednak pewien pozytywny proces – środki z roku na rok ulegają zwiększeniu. Nie jest to oczywiście taki wzrost, jakiego oczekiwaliby przewoźnicy kolejowi. Jest jednak rosnąca świadomość, również po stronie resortu finansów, że kolej wymaga dofinansowania. To wynika także z nieuchronnych procesów ewolucji całego prawa europejskiego. W Parlamencie Europejskim trwają prace nad tzw. recastem I pakietu kolejowego, w którym bardziej rygorystycznie akcentuje się udział władz publicznych w finansowaniu infrastruktury kolejowej – podkreśla Andrzej Massel.

 

Obciążenia przewoźników będą mniejsze

Obecnie ok. 90 proc. nakładów na utrzymanie infrastruktury kolejowej pochodzi z opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, ponoszonych przez operatorów. - Partycypacja przewoźników będzie musiała ulec ograniczeniu. To jest kierunek obierany w całej Unii Europejskiej i my też liczymy się z tym. Myślę, że stopniowe zmiany doprowadzą do tego, że stan infrastruktury będzie się poprawiał, a w kolejnych kontraktach wieloletnich będą wymagane coraz wyższe standardy utrzymania – uważa wiceminister infrastruktury.
 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS