Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Kiedy po wszystkich autostradach z jednym urządzeniem do poboru opłat?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 22.07.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kiedy po wszystkich autostradach z jednym urządzeniem do poboru opłat?
fot. SAM SA

Zobacz więcej na temat:

viaTOLL
E-myto
MIB

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przejazd przez bramki autostradowe, na których pobór opłat jest w pełni zautomatyzowany trwa około cztery razy krócej niż tam, gdzie trzeba wyjąć pieniądze lub kartę. Obecnie bez zatrzymywania można przejechać przez bramki na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA, o ile posiada się urządzenie pokładowe viaAuto oraz przez koncesyjny fragment A4, jeśli samochód jest wyposażony w urządzenie A4Go. Czy i kiedy przestaniemy stać w korkach, by wjechać na autostradę, a przez wszystkie płatne trasy w Polsce przejedziemy korzystając z jednego tzw. urządzenia pokładowego?
Podczas konferencji prasowej krótko po objęciu kierownictwa w resorcie infrastruktury i budownictwa minister Andrzej Adamczyk poinformował, że „szuflada z napisem jednolity system poboru opłat jest pusta” . Wiceminister Jerzy Szmit informował z kolei, że graniczną datą dla wprowadzenia jednolitego poboru opłat jest listopad 2018 roku.

Wtedy to zakończy się umowa z obecnym operatorem systemu viaTOLL – firmą Kapsch – służącego do elektronicznego poboru opłat na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wiąże się to z koniecznością podjęcia decyzji o systemie, który będzie obowiązywał w kolejnych latach. Stwarza też dodatkową okazję, by ujednolicić opłaty na wszystkich drogach w Polsce.

Jesienią dyskusja o przyszłości

– W ostatnich miesiącach prace nad wdrożeniem systemu poboru opłat drogowych zostały zintensyfikowane. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa śledzi rozwój takich systemów oraz technologii stosowanych w innych krajach europejskich – mówi portalowi RynekInfrastruktury.pl Elżbieta Kisil, rzecznik prasowa MIB. – Założeniem jest, aby przy wyborze docelowego rozwiązania zostały uwzględnione zarówno wnioski i doświadczania innych państw, jak i indywidualne uwarunkowania oraz specyfika Polski – wyjaśnia.

Jak informuje, wczesną jesienią MIB planuje zorganizować konferencję, do udziału w której zaproszeni zostaną wszyscy zainteresowani zaoferowaniem rozwiązań dotyczących elektronicznego systemu poboru opłat. – Każdy z podmiotów będzie mógł publicznie zaprezentować swoje rozwiązania w tym zakresie – mówi Elżbieta Kisil.

Dodaje, że priorytetem strony publicznej jest zapewnienie płynnej kontynuacji poboru opłat na płatnych drogach państwowych po zakończeniu obecnej umowy. – Konieczne jest wypracowanie optymalnych rozwiązań składających się na system poboru opłat, które najpełniej zrealizują strategiczne cele strony publicznej. W postępowaniu przetargowym zostanie wyłoniony nowy wykonawca/operator systemu poboru opłat, z którym podpisana zostanie umowa, w terminie umożliwiającym płynne przejęcie systemu i kontynuację poboru opłat – mówi. Na razie nie wiadomo jednak jaki to będzie system, a tym samym czy będzie mógł być wykorzystany na wszystkich autostradach, w tym koncesyjnych.

Czy w międzyczasie porozumienie z koncesjonariuszem?

Tymczasem 20 lipca w własny system e-myta uruchomił koncesjonariusz autostrady A4, który w poprzednich latach wyrażał zainteresowanie przyłączenia się do systemu viaTOLL. – MIB przyjmuje z zadowoleniem działania przyczyniające się do skrócenia czasu płatności za przejazd i poprawy płynności ruchu, a tym samym wpływające na zwiększenie komfortu i jakości obsługi kierowców, zarówno na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA, jak i koncesyjnych – komentuje rzeczniczka MIB. Dodaje, że koncesjonariusze mają pełną swobodę, w granicach powszechnie obowiązującego prawa i zawartych umów, w zakresie wyboru technologii w jakiej pobierają opłaty za przejazd, a rozwiązania przyjęte przez stronę publiczną nie stanowią w tym zakresie ograniczenia.

Wprowadzone na A4 rozwiązanie funkcjonuje w tej samej technologii co obowiązujący na drogach zarządzanych przez GDDKiA system viaTOLL. Teoretycznie więc jest pole do współpracy w zakresie ujednolicenia – choćby częściowego poboru opłat (w tym samym czasie operator viaTOLLa prowadzi akcję promującą korzystanie z urządzeń viaAUTO).

– Resort jest otwarty na możliwość wprowadzenia płatności przy pomocy urządzeń pokładowych funkcjonujących w systemie viaTOLL na odcinkach koncesyjnych, ale w tej kwestii na pewno będzie brany pod uwagę aspekt ekonomiczny takiej decyzji, czyli ewentualnych dodatkowych kosztów po stronie Krajowego Funduszu Drogowego – stwierdza MIB.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5