Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Świat - Kijów

Kijowskie tramwaje przeżywają okres poradziecki. Pomogą Polacy?

| Witold Urbanowicz źródło: Transport-Publiczny.pl 16.12.2014

 

Kijowskie tramwaje przeżywają okres poradziecki. Pomogą Polacy?
fot. NickK, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons

Więcej z regionu:

Kijów

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Władze Kijowa po zmianach politycznych życzliwszym okiem patrzą na tramwaje. Remontu wymaga infrastruktura, konieczne są też inwestycje w tabor. – Mamy nadzieję, że istnieje grupa polskich producentów, która zechce przyjechać do Ukrainy i z naszymi służbami przeprowadzi w Kijowie nowoczesny projekt – mówi Siergiej Meisel, szef firmy Kyjiwpastrans, która jest operatorem kijowskiej komunikacji. Siergiej Meisel był gościem specjalnym tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.
Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: Jaką rolę odgrywają tramwaje w kijowskiej komunikacji? Jak wygląda komunikacja tramwajowa?

Siergiej Meisel, szef Kyjiwpastrans:
Długość toru wynosi 254 km. Jak wspomniałem, funkcjonują trzy zajezdnie, które zatrudniają ponad 3 tys. pracowników. Co roku tramwaje przewożą ok. 150 mln pasażerów. Częścią przedsiębiorstwa tramwajowego jest też służba zabezpieczenia energetycznego – mamy ponad 100 podstacji zasilających. W skład przedsiębiorstwa wchodzi również miejski funikular.

70% taboru stanowią czeskie tramwaje Tatra T3 i T3M. Kyjiwpastrans wypuścił w 2012-2013 swoje tramwaje o nazwie Kasztan i Kobra – dwa 35-metrowe i jeden jednoczłonowy. Pomagała nam czeska firma, która uruchomiała całą elektronikę.

W jakim stanie jest infrastruktura tramwajowa?

Przeżywa okres poradziecki. Mamy co prawda nową linię szybkiego tramwaju, ale generalnie w większości to są stare tory, które wymagają generalnego remontu. Pracujemy nad tym, mamy różne propozycje, w tym przeprowadzenia prac z funduszów europejskich. Przygotowaliśmy w tej sprawie memorandum z ZDG TOR. Mamy nadzieję, że istnieje grupa polskich producentów, która zechce przyjechać do Ukrainy i z naszymi służbami przeprowadzi w Kijowie nowoczesny projekt.

W poprzednich latach zlikwidowano kilka linii tramwajowych, także przez rzekę Dniepr. Czy to już zamknięty okres?

Faktycznie, zamknięto do 50 km tras. Tramwaje to taki rodzynek kijowski. Ponieważ tabor tramwajowy zaczął się starzeć, w poprzednich latach myślano o rozwoju parku autobusowego, zaczęto od 2000 r. produkować nowe autobusy na Ukrainie. Nowe władze miasta, które znają świat i jeździły za granicę, wiedzą, że tramwaje to jest nowoczesna gałąź transportu miejskiego, która powinna się rozwijać. Transport elektryczny jest ekologiczny i ekonomiczny.

Czy plany przewidują budowę nowych tras tramwajowych?

Wszystko zależy od tego, na ile uda nam się pozyskać środki unijne i czy np. kredyty będą niedrogie.

A jak wyglądają założenia, jeżeli chodzi o nowy tabor?

W naszych założeniach nie tylko chcemy kupować tabor, ale chcemy być „współautorami” produkcji tych pojazdów, np. w proporcji 70:30 z producentem europejskim. Liczymy na zainteresowanie polskich producentów.

Jakie są państwa możliwości jeżeli chodzi o produkcję tramwajów?


W ciągu roku możemy produkować od 50 do 100 tramwajów. Mamy duże powierzchnie produkcyjne. Byli u nas już przedstawiciele kilku firm, zainteresowanych tą kwestią.


W planach modernizacyjnych Kijowowi pomóc ma Zespół Doradców Gospodarczy TOR. – Chcemy, żeby ZDG TOR stał się pośrednikiem między Kijowem a Polską i producentami, którzy chcą inwestować na Ukrainie. Podmiot ten najlepiej orientuje się o możliwościach polskiego przemysłu i musi zebrać informacje o zainteresowanych producentach – mówi Siergiej Meisel, szef Kyjiwpastrans.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5