Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

KIO o przetargu na pobór opłat: doprecyzować kryterium jakościowe i złagodzić wymagania

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.01.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

KIO o przetargu na pobór opłat: doprecyzować kryterium jakościowe i złagodzić wymagania
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie musiała doprecyzować kryterium jakościowe w przetargu na Krajowy System Poboru Opłat Drogowych. Powinna też złagodzić wymagania dotyczące długości doświadczenia kluczowych specjalistów zaangażowanych do realizacji zadania. Została do tego zobowiązana dzisiejszym wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrywała odwołania dwóch wykonawców: IDS-Bud oraz Asseco. Wykonawcy zarzucali m.in. że warunki sformułowane są w taki sposób, ze mogą prferować obecnego oerpatora systemu.

Odwołanie IDS-bud zostało oddalone w całości. Zarzuty Asseco KIO podzieliła natomiast w części dotyczącej kryterium oceny ofert oraz wymaganego doświadczenia oczekiwanego od kluczowych specjalistów.

W przetargu GDDKiA oczekiwała m.in. 7-letniego doświadczenia od kierownika ds. wdrażania oraz kierownika ds. operacyjnych. Kierownik zespołu ds. rozliczeń i płatności miałby się natomiast legitymować 10–letnim doświadczeniem. Tak długie doświadczenie, zdaniem odwołującego się wykonawcy ogranicza konkurencję.

W przypadku eksperta ds. elektronicznego poboru opłat – wymaganie dotyczące doświadczenia określono na co najmniej 5 lat. Tymczasem, jak wskazuje Asseco, większość europejskich systemów działa krócej niż 5 lat – do wyjątków należą systemy z Austrii, Czech i Polski, gdzie operatorem jest firma Kapsch. „Wymaganie 5-letniego doświadczenia dla osób, którymi musi się wykazać oferent ogranicza w sposób wyraźny liczbę osób, które będą posiadały ww. doświadczenie i preferuje obecnego operatora systemu poboru opłat” – wskazywał skarżący wykonawca.

W dzisiejszym wyroku KIO podzieliła pogląd dotyczący wymaganej długości doświadczenia. – Wobec specyfiki przedmiotu zamówienia Izba uznała, że wymaganie 10 i 7-letniego doświadczenia jest nadmierne i ogranicza konkurencję, za wystarczający uznano 3-letni okres doświadczenia – informuje Magdalena Grabarczyk, rzecznik prasowa KIO.
Jak mówi, Izba podzieliła również zarzut dotyczący niejednoznacznego i zbyt ogólnego kryterium oceny ofert opisanego przez zamawiającego jako „jakość". – Nakazała doprecyzowanie tego kryterium – mówi Magdalena Grabarczyk.

Asseco zarzucało, że nieprecyzyjne kryteria wyboru ofert uniemożliwiają podjęcie decyzji dotyczącej technologii. Jak pisano, nie wiadomo czego ma dotyczyć jakość – czy np. jakość parametrów technicznych oferowanych urządzeń, czy jakość deklarowanych parametrów opartych na Wymaganiach Poziomu Usług. Wykonawca zwracał też uwagę, że nie wiadomo jaką wagę przy ocenie ofert będzie miała cena.

IDS-Bud, którego odwołanie zostało oddalone, zarzucał, że wymagania postawione w przetargu powodują, że ofert e w przetargu będzie mógł złożyć tylko obecny operator systemu via TOLL – firma Kapsch. Chodziło m.in. o uznanie za zdolny do realizacji zamówienia taki podmiot, który w okresie ostatnich 6 lat wykonał lub wykonuje od co najmniej trzech lat: usługę elektronicznego poboru opłat typu free-flow, elektronicznego poboru z miejscami poboru opłat, usługę manualnego poboru opłat, usługę wsparcia czynności kontrolnych i udostępniania OBU. Podmiot zdolny do realizacji zamówienia powinien także wykonać wdrożenie elektronicznego poboru opłat typu free flow.

Przetarg na Krajowy System Poboru Opłat powinien być rozstrzygnięty do jesieni tego roku, tak by od listopada 2018 r. – po rocznym okresie na przejęcie systemu – wybrany operator mógł świadczyć usługę.
Na razie termin składania ofert z pierwotnego terminu określonego na 23 stycznia, został przesunięty na 31 stycznia. Po dzisiejszym wyroku KIO należy się liczyć z możliwością kolejnego przesunięcia. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5