4 lipca br. Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły umowę na unijne dofinansowanie projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”. Uroczystość odbyła się w siedzibie Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście w Szczecinie, który jest partnerem przedsięwzięcia.
Projekt zlokalizowany w Korytarzu Sieci Bazowej Bałtyk – Adriatyk, stanowi końcowy etap Projektu Globalnego i ma na celu poprawienie dostępu i zdolności przeładunkowej portów w Szczecinie i Świnoujściu – dwóch kluczowych portów morskich w Polsce. Całkowita wartość inwestycji wynosi około 628,2 mln zł z czego dofinansowanie w wysokości ok. 534 mln zł pochodzić będzie z budżetu Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
– Dzisiejsza umowa to kolejny krok ku poprawie konkurencyjności portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, a przez to podniesienie ich rangi w międzynarodowej sieci transportowej, co ma bezpośrednie przełożenie na rozwój gospodarczy kraju. Inwestycje w infrastrukturę portową oraz infrastrukturę dostępu do portów od strony morza i lądu umożliwiają ich rozwój, przyciągając do polskich portów morskich przedsiębiorców prywatnych, także zagranicznych – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, który wziął udział w uroczystości podpisania umowy. Przypomniał, że źródłem finansowania inwestycji portowych są m.in. środki z Unii Europejskiej, w tym z instrumentu "Łącząc Europę" (CEF), z którego pochodzą fundusze na dziś podpisaną umowę. – Polska wykorzystała wszystkie środki dostępne w polskiej kopercie narodowej CEF. To 4,14 mld euro , czyli 20% całego budżetu instrumentu –
poinformował wiceszef resortu.
Projekt obejmuje następujące działania:
• modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym w Szczecinie i Świnoujściu;
• przebudowę dwóch wiaduktów kolejowych na linii kolejowej nr 990;
• przebudowę mostu kolejowego na linii kolejowej nr 990;
• modernizację 32 km linii kolejowych nr 273, 855, 990, 991, 992, 994, 996, 401, w tym przebudowę lub modernizację 160 km torów kolejowych;
• elektryfikację linii kolejowej na odcinku ok. 4 km linii kolejowych nr 990 i 996;
• zabudowę elementów związanych z ochroną środowiska, takich jak zabezpieczenia przeciwhałasowe.
Zakończenie realizacji powyższych działań przyczyni się do zwiększenia parametrów technicznych, tj.:
• dostosowania układu torowego w torach szlakowych oraz głównych zasadniczych do jazd z prędkością V=60 km/h oraz w pozostałych torach stacyjnych do jazd z prędkością V=40 km/h;
• realizacji dopuszczalnych nacisków na osi do 221 kN dla wszystkich torów szlakowych i stacyjnych oraz do 245 kN w przypadku obiektów inżynieryjnych;
• dostosowania stacji do obsługi pociągów o długości 740 m.