Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Biznes - Lublin,Lubelskie,Dęblin,Pilawa

Blocher: Dobry projekt skraca czas robót kolejowych o 10 – 20 proc.

| Kasper Fiszer źródło: 27.01.2020

 

Blocher: Dobry projekt skraca czas robót kolejowych o 10 – 20 proc.
fot. Budimex

Zobacz więcej na temat:

Budimex
Dariusz Blocher

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

O tym, że współpraca z PKP PLK układa się lepiej niż jeszcze kilka lat temu, o trudnościach wynikających z niedoszacowywania wartości kontraktów przez ogłaszających przetargi i o tym, dlaczego bardzo istotne jest, by inwestor przygotowywał dobre projekty, mówi nam Dariusz Blocher, prezes spółki Budimex.
Jakość współpracy PKP PLK z wykonawcami branży infrastrukturalnej jest znacznie lepsza niż kilka lat temu – to stwierdzenie, które pada w ostatnim czasie zarówno z ust przedstawicieli inwestora, jak i podmiotów realizujących duże zlecenia publiczne. Potwierdza to Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – PKP PLK zaczęła już kilka lat temu rozmawiać z wykonawcami i korzystać z doświadczeń czy podpowiedzi branży, jak można przyśpieszyć i usprawnić przygotowywane inwestycje – mówi.

Unieważniane przetargi to problem także dla oferentów

Ocenia także, że poprawiła się decyzyjność inwestorów, co jest ważne z uwagi na pojawiającą się podczas każdego ze zleceń z obszaru kolei konieczność podejmowania setek dodatkowych decyzji. Zwraca on również uwagę, że wartość przetargów ogłaszanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe zbliżyła się znacznie do tej osiąganej w przypadku zleceń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Myślę, że paradoksalnie trudne sytuacje na kontraktach, np. zejścia niektórych wykonawców z budów, wpływają korzystnie na dialog inwestora z rynkiem – stwierdził nasz rozmówca.

To, co zdaniem prezesa Budimeksu wciąż jest obszarem wymagającym poprawy, to kwestia częstego niedoszacowania budżetów zamawiającego w stosunku do cen rynkowych. – W konsekwencji unieważniane były przetargi. Tymczasem przygotowanie i złożenie ofert kosztuje wiele pracy i angażuje środki finansowe – zauważa.

Na tempo prac duży wpływ ma jakość przygotowań

Dariusz Blocher przekonuje przy tym, że Budimex potrafi szybko i sprawnie prowadzić duże inwestycje kolejowe, i podaje konkretne przykłady na poparcie swojej tezy: wykonanie prac na linii kolejowej nr 7 pomiędzy Dęblinem a Pilawą w 30 miesięcy czy realizacja robót umożliwiających przywrócenie ruchu pociągów pomiędzy Dęblinem a Lublinem w siedem miesięcy. Często kontrakt trwa jednak dłużej, bo wykonawca musi pracować w warunkach prowadzenia ruchu kolejowego albo musi dostosować swoje prace do grafiku nocnych zamknięć. Takich problemów nie ma najczęściej w przypadku robót drogowych, trasy są bowiem budowane na ogół w nowym śladzie.

– Jeśli natomiast modernizujemy linię kolejową istniejącą od stu lat, występuje tam bardzo duża liczba kolizji infrastrukturalnych nieujętych w projekcie – mówi nasz rozmówca. – Każda z nich wymaga uzgodnień, projektów zastępczych, dodatkowych prac itp. – podkreśla. Przekonuje przy tym, że inwestor może osiągnąć duże korzyści, przygotowując dobry, zgodny ze stanem faktycznym projekt. Skraca to według jego szacunków czas realizacji inwestycji o ok. 10 – 20 proc. Zamknięcie ruchu kolejowego przynosi zaś ok. 30 proc. oszczędności czasowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5