Port Ningbo-Zhoushan został częściowo zamknięty ze względu na wykrycie koronawirusa u jednego z pracowników. To trzeci największy terminal kontenerowy świata obsługujący głównie ruch do Europy i Ameryki Północnej – dłuższe wyłączenie może być poważnym problemem dla światowego handlu.
Całkowicie zamknięty został jeden z terminali kontenerowych, na którym przeładowywane jest ok. 25% całości kontenerów obsługiwanych w porcie. Decyzja zapadła w ostatnią środę po tym, jak okazało się, że u jednego z pracowników wykryto koronawirusa wywołującego COVID-19.
Zmusiło to armatorów do przekierowania statków do innych portów. W najbliższym Szanghaju jednak już teraz występują problemy z przepustowością, więc sytuacja w najbliższych tygodniach może się znacząco pogorszyć.
To nie pierwszy tego typu przypadek – w czerwcu nadzwyczajne środki bezpieczeństwo wprowadzono w porcie w Shenzhen.
Warto zwrócić uwagę na to, że od jakiegoś czasu władze chińskie stosują politykę „zero tolerancji” dla COVID-19. W praktyce oznacza to, że wystarczy wykrycie jednego przypadka wśród pracowników by zamknąć cały zakład produkcyjny, szkołę, czy skierować na kwarantannę blok lub kwartał ulic. Obecnie Państwo Środka ma co raz większe problemy z opanowaniem wariantu delta, a stosowane szczepionki rodzimej produkcji uchodzą za mniej skuteczne niż zagraniczne odpowiedniki.
To niestety oznacza, że do podobnych zamknięć może dochodzić w przyszłości i będą one miały znaczący wpływ na globalną wymianę handlową. W samych Stanach Zjednoczonych w ostatnich miesiącach, ze względu na rosnący ruch w portach i
zwiększony import skonteneryzowanych ładunków zatkała się sieć kolejowa. O rosnący zapotrzebowaniu na towary i usługi transportowe świadczą także stale rosnące ceny frachtu morskiego. Amerykańcy producenci obawiają się więc wyjątkowo kumulacji problemów w ostatnim kwartale tego roku.
Ningbo-Zhoushan to jeden z najważniejszych portów współczesnego świata i trzeci pod względem przeładunku kontenerów. W roku 2019 przeładowane zostało w nim 27,5 mln TEU. W tym roku ubiegłym, pomimo problemów z trwającą pandemią, wynik ten udało się poprawić i osiągnąć 28,7 mln TEU.