Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Intermodal - Gdańsk,Łódzkie,Pomorskie,Zduńska Wola

Intermodal potrzebuje zarówno infrastruktury liniowej, jak i punktowej. Bocznice, terminale i porty

| Kasper Fiszer źródło: 08.05.2021

 

Intermodal potrzebuje zarówno infrastruktury liniowej, jak i punktowej. Bocznice, terminale i porty
Lokomotywa PKP Cargofot. Andrzej Andre Majka, lic. CC BY-SA 4.0

 

Transport intermodalny rozwija się i powinien nadal rozwijać się dynamicznie – to główna konkluzja z panelu poświęconego temu sektorowi, jaki odbył się podczas Kongresu 590. Przewoźnicy potrzebują inwestycji w bocznice i terminale, wkrótce powinni też odczuć pozytywne skutki prowadzonych przez PKP PLK modernizacji głównych linii. Duże wzrosty spodziewane są w zakresie obsługi portów.
– Mimo procesów inwestycyjnych i pandemii wzrost sektora intermodalnego jest cały czas zauważalny i z roku na rok liczba przewoźników, którzy operują w tym segmencie, rośnie – mówił Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Zwracał też uwagę, że prace prowadzone na liniach kolejowych obecnie raczej ograniczają niż rozszerzają możliwości rozwoju tej kategorii ruchu, więc obserwowane wzrosty wydają się tym istotniejsze. Zapewnił jednocześnie, że na wyremontowanych ciągach, na których spółki przewozowe zamawiają pociągi intermodalne, widać pozytywne efekty modernizacji. – Mamy nadzieję, że trwające intensywne prace [też] skumulują się z potrzebami rynku i możliwościami przewoźników – stwierdził.

PLK zapowiadają podniesienie prędkości ruchu

Jednocześnie zapowiedział on pewną zmianę w polityce inwestycyjnej PLK. Spółka ma teraz zwracać większą uwagę na potrzeby przewoźników towarowych i zapewnić możliwość prowadzenia ruchu z prędkością 100 km/godz. także na ciągach, które były już modernizowane w latach ubiegłych. – Chcielibyśmy, by taka prędkość była standardem. Chcemy też zagęścić liczbę miejsc, w których pociągi mogłyby się wyprzedzać, poprzez budowę torów odpowiedniej długości – dodał. Podkreślał, że w dużych aglomeracjach w miarę możliwości ruch towarowy ma być separowany od pasażerskiego.

Prace na ważnych w ruchu towarowym ciągach kolejowych mają przyczyniać się m.in. do zwiększenia konkurencyjności polskich portów morskich. – W ciągu ostatniej dekady nasz port potroił swoje przeładunki, a ostatnie cztery lata to wzrost o 40 proc. „Deiverem” tego wzrostu jest przede wszystkim intermodal, Drobnica to 46 proc. przeładunków w Gdańsku, z czego drobnica skonteneryzowana – ponad 40 proc. – wyliczał Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk. To ma obrazować skalę potrzeb branży portowej. Prace na sieci PLK są przy tym zdaniem prelegenta skorelowane z inwestycjami własnymi portu. Zwrócił on także uwagę, że od stycznia tego roku terminal DCT jest już pierwszym pod względem skali ładunków na Bałtyku. Wciąż widzi on potencjał wzrostowy, więc kolej i port mają dążyć do zwiększenia możliwości przewozowych o 100 proc.

Nie tylko linie kolejowe

– Myślę, że do rozwoju sektora intermodalnego wręcz niezbędna jest infrastruktura bocznicowa – przekonywał natomiast Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo. Podkreślał, że przyrost przewozów intermodalnych w jego spółce utrzymuje się na poziomie dwucyfrowym. Obecnie wzrosty wynikają przede wszystkim ze skali przewozów w osi wschód – zachód w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku oraz z przyrostu przeładunków w portach. – Tu pojawia się rzeczywisty problem. Codziennie notujemy kolejkę pociągów oczekujących na zgodę na wiazd na ograniczoną mocno z powodu inwestycji infrastrukturę w rejonie portów – stwierdził. Ocenił, że po otwarciu torów po ich modernizacji nastąpi skokowy wzrost przewozów.

O konieczności rozwoju sieci terminali intermodalnych mówił natomiast Rafał Zgorzelski, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych. – Prowadzimy tego rodzaju przedsięwzięcia. Najlepsze przykłady to bliskie wejścia w fazę realizacji projekty budowy terminala w Zduńskiej Woli-Karsznicach czy w okolicch Bydgoszczy. W moim przekonaniu tego rodzaju inwestycje powinny przyczyniać się do aktywizacji lokalnego rozwoju gospodarczego, ale też do wzrostu wymiany towarowej pomiędzy państwami Trójmorza, a także znacząco zwiększać wartość dodaną tworzoną w Polsce w związku z obsługą logistyczną frachtów – powiedział.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5