Zarząd Portu Saloniki podpisał porozumienie o współpracy ze spółką China Merchants Port Holdings (CMHIT). Umowa wpisuje się w inicjatywę Jeden Pas, Jedna Droga. W ramach porozumienia chińska spółka podejmie działania w kierunku promowania greckiego portu na rynku chińskim.
− Port Saloniki jest w trakcie implementacji rozszerzonego planu inwestycyjnego, którego kluczowym punktem jest poszerzenie zdolności przeładunkowych terminalu kontenerowego, aby mógł obsługiwać jednostki o pojemności TEU – mówił, cytowany w komunikacie, Franco Nicola Cupolo, dyrektor zarządzający Portu Saloniki.
CMHIT ma pomóc greckiemu portowi w implementacji nowego systemu w terminalu kontenerowym (Container Terminal Operating System, CTOS) oraz rozpocząć działania marketingowe i promocję greckiego portu na rynku chińskim.
Saloniki są kolejnym portem z południowego krańca Półwyspu Bałkańskiego, który wszedł we współpracę z partnerami z Państwa Środka. W 2014 r. chiński dostawca usług logistycznych COSCO wykupił większość akcji Portu Pireus. Również magistrala kolejowa Belgrad – Budapeszt modernizowana jest organizację non profit Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt – utworzona przez Koleje Węgierskie, China Railway International Corporation (CRIC) and China Railway International Group (CRIG).
Jeden pas, jedna droga to inicjatywa władz Chińskiej Republiki Ludowej mająca na celu reaktywację Jedwabnego Szlaku. Ma ona polegać na rozbudowie sieci infrastruktury łączącej Chiny, kraje Azji Środkowej, Bliskiego Wschodu, Afryki i Europy.
Ostatnio UTLC ERA poinformowało, że kolejowe
przewozy kontenerowe między Chinami a Europą biją rekordy. W poszczególnych miesiącach wzrost rok do roku wynosi ponad 100 proc. Gwałtowny wzrost przewozów, który powodowany był coraz większym popytem i podażą, oraz pandemia koronawirusa doprowadziły do zatorów na granicach i
czasowego wstrzymania wyprawiania pociągów kontenerowych do Europy.