Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Kędzierzyn Koźle

Kędzierzyn-Koźle: Nowak-Mosty buduje wiadukt nad czynnymi torami

| Roman Czubiński źródło: 05.02.2021

 

Więcej z regionu:

Kędzierzyn Koźle

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dobiega końca budowa wiaduktu linii kolejowej nr 709 nad trzema innymi liniami w Kędzierzynie-Koźlu. Dzięki precyzji i ścisłej realizacji założeń harmonogramu nasuwanie podłużne nowej konstrukcji odbyło się bez wstrzymywania ruchu na najważniejszych liniach biegnących dołem. Do wykonania wiosną bieżącego roku zostały już tylko prace wykończeniowe.
Wiadukt linii 709 w Kędzierzynie-Koźlu jest przerzucony nad liniami 137, 872 i 199. Nowa, stalowa konstrukcja została umieszczona na przyczółkach i filarach przy użyciu technologii nasuwania podłużnego. Wykonawcą była firma Nowak-Mosty. Poważnym utrudnieniem był fakt, że – na żądanie PKP PLK – prace musiały odbywać się przy czynnych co najmniej dwóch z czterech torów pod przeprawą (przez cały czas czynny musiał być też przynajmniej jeden tor dwutorowej i zelektryfikowanej w tym miejscu linii 137).

Kierownik robót mostowych w firmie Nowak-Mosty Arkadiusz Wojtuś zaznacza, że – jeśli chodzi o montaż konstrukcji stalowej – nasuwanie podłużne jest znaną, lecz rzadko spotykaną technologią. – Konieczne było bardzo precyzyjne fazowanie robót i przygotowanie harmonogramu – mówi. W dodatku na międzytorzu między linią 137 i pozostałymi dwiema liniami należało wykonać podporę środkową. Aby nie wstrzymywać ruchu na dole, wykonawca musiał prowadzić wiele prac w czasie zamknięć nocnych wraz z wyłączeniami napięcia w sieci trakcyjnej. Tory były zamykane parami (w pierwszym etapie, do 20 lipca ubiegłego roku, dwa zewnętrzne, potem – dwa wewnętrzne).

– Poradziliśmy sobie jednak z tym wyzwaniem logistycznym. Uzgodniliśmy regulaminy, odpowiednio zaplanowaliśmy harmonogram i plan zabezpieczenia miejsca robót, zorganizowaliśmy zjazd na międzytorze z pobliskiego przejazdu kolejowego. Przez cały czas dwie linie sieci trakcyjnej były zamontowane i czynne – wspomina kierownik robót mostowych.

Konstrukcja wiaduktu powstała na nasypie linii 709, ponad 100 metrów przed obiektem. Po wybudowaniu wszystkich przyczółków i podpór została nasunięta za pomocą siłowników. – Jak widać na filmie, zamierzenie udało się osiągnąć – mówi nasz rozmówca. Nawierzchnię, podtorze i tory, które na czas przebudowy wiaduktu zostały rozebrane, już odtworzono.


Rozpoczęty w kwietniu pierwszy etap został zakończony w terminie. Obecne zaawansowanie rzeczowe i finansowe wynosi ok. 92%. Prace zostały przerwane w listopadzie. – Wznowimy roboty wykończeniowe na wiosnę. Do wykonania pozostało ułożenie szyn linii 709, próbne obciążenie i prace wyrównawcze, a także wykończenie antykorozyjne powierzchni betonu i montaż słupów trakcyjnych – informuje Arkadiusz Wojtuś.

Przebudowa wiaduktu w km 1,328 linii 709 była częścią przedsięwzięcia „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (granica państwa)”. Inwestycja jest warta 19,4 mln zł.

Firma Nowak-Mosty Sp. z o.o. działa na rynku inżynieryjnym od ponad pięciu lat. Zajmuje się szeroko rozumianym budownictwem mostowym (kolejowym i drogowym), w ramach którego wykonuje konstrukcje stalowe i żelbetonowe.

Firma stosuje nowoczesne technologie (np. nasuwanie podłużnego, poprzeczne, betonowanie nawiasowe, rusztowania przesuwne i maksymalną prefabrykację), skracające termin wykonania oraz pozwalające pokonywać szczególne przeszkody. Zatrudniająca 150 pracowników (w tym 30 inżynierów mostowych) firma Nowak-Mosty jest generalnym wykonawcą licznych inwestycji dla instytucji publicznych, w tym PKP PLK, GDDKiA, ZDW i ZDP. Wykonawca posiada 25 nowoczesnych maszyn budowlanych (dźwigi, koparki, ładowarki) i 50 samochodów (ciężarowe, dostawcze i osobowe).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5