Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Regulacje - Polska

KIO uwzględniła zarzuty ZOPI w przetargu kolejowym

| Redakcja źródło: RI 05.02.2021

 

KIO uwzględniła zarzuty ZOPI w przetargu kolejowym
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła zarzuty dotyczące przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa. Chodziło o nadmierne i nieuzasadnione przenoszenie ryzyk. Izba przyznała rację stronie wykonawczej. Odwołanie składał Związek Ogólnopolski Projektantów Inżynierów.
ZOPI zgłosiło do przetargu ogłoszonego przez PKP PLK ponad 30 zmian mających na celu przywrócenie równowagi stron umowy, jednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia i zminimalizowanie ryzyka niedoszacowania ofert.

Zamawiający uwzględnił część zarzutów, ZOPI podtrzymało jednak pozostałe i 19 stycznia 2021 r. przedstawiło swoje argumenty i oczekiwania przed Krajową Izbą Odwoławczą. KIO zgodziła się z zarzutami.

– Wyrok, który zapadł w postępowaniu wszczętym na skutek odwołania ZOPI należy uznać za precedens – mówi Edyta Sikorska-Gałecka, radca prawny z kancelarii Hoogellls reprezentująca ZOPI. – Nie co dzień Izba przychyla się do stanowiska odwołującego, który oczekuje wprowadzenia kar umownych za zwłokę w działaniach zamawiającego, nakłada na zamawiającego obowiązek oznaczenia limitu potencjalnych ograniczeń zakresu zamówienia, czy obowiązek jednokrotnego i kompleksowego przedstawienia uwag do dokumentacji stanowiącej przedmiot zamówienia – dodaje.

Edyta Sikorska-Gałecka zauważa, że przedstawienie konkretnych i racjonalnych zarzutów zaowocowało sukcesem, oczekiwanym przez szereg wykonawców aktywnych na rynku zamówień publicznych w zakresie projektowania. – Wygrana w tym postępowaniu, jak wynika z opinii wykonawców śledzących jego przebieg, poszerzy krąg podmiotów rozważających złożenie ofert, co ostatecznie stanowi również wartość dla zamawiającego – mówi przedstawicielka kancelarii reprezentującej ZOPI.

Izba przychylając się do argumentów ZOPI nakazała zamawiającemu:

• ustalić limit ograniczenia zakresu przedmiotowego zamówienia w przypadku utraty dofinansowania oraz wprowadzić 7-dniowy termin na przekazanie wykonawcy informacji o zamiarze rozwiązania umowy z uwagi na utratę dofinansowania;
• wprowadzić obowiązek jednokrotnego zgłoszenia wad do dokumentacji projektowej;
• wprowadzić katalog kar umownych płatnych przez zamawiającego na rzecz wykonawcy;
• wykreślenie zapisu wskazującego, iż ryzykiem wykonawcy jest uzyskanie informacji od spółek z grupy PKP oraz spoza grupy PKP;
• wykreślenie obowiązku przygotowania kompletnych wniosków o wydanie zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub nowej decyzji w przypadku zmiany zakresu projektu w stosunku do zakresu określonego pierwotną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach.

– Rozstrzygnięcie Izby cieszy i jest pozytywnie komentowane przez przedstawicieli firm wykonawczych. Ja osobiście nie popadam w nadmierny optymizm, ale z uwagą będę obserwować reakcję zamawiających w ogłaszanych postępowaniach. O sukcesie będzie można mówić wówczas, gdy nie będą konieczne kolejne odwołania, aby umowy miały rozsądne warunki dla wykonawcy – stwierdza Anna Oleksiewicz, Prezes Zarządu ZOPI. – Z pewnością interesujące również będzie obserwowanie, w jaki sposób taka umowa – ze zmienionymi orzeczeniem Izby warunkami – będzie realizowana przez stronę publiczną. Oczekując na praktyczne efekty rozstrzygnięcia będziemy z pewnością jako Związek podejmować dalsze, realne działania – dodaje Anna Oleksiewicz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5