Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Gdańsk

Kolej dominuje w Porcie Gdańsk

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 28.02.2017

 

Kolej dominuje w Porcie Gdańsk
fot. Port Gdańsk

 

Udział kolei w transporcie towarów do/z Portu Gdańsk w 2016 roku wynosił 31%, a ciężarówek 29%. Oznacza, że w największym polskim porcie pociągi nadal są na prowadzeniu wśród lądowych środków transportu. – W minionym roku obsłużyliśmy łącznie blisko 240 tys. wagonów kolejowych – podaje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Zrównoważony transport

Patrząc na statystyki przewozowe za 2016 rok w Porcie Gdańsk najbardziej rzucają się w oczy wyrównane wyniki kolei (31%) oraz transportu drogowego (29%). Pozostałe 40% stanowił transport rurociągowy, a było tak z uwagi na dużą ilość przeładowanych paliw płynnych.

– W minionym roku gdański port obsłużył łącznie blisko pół miliona samochodów ciężarowych i niespełna 240 tys. wagonów kolejowych. W porównaniu do 2015 roku. był to skok o 43% w przypadku samochodów, o 24% zwiększyła się w tym czasie intensywność ruchu kolejowego. Takie dane w zakresie ruchu lądowych środków transportu to najlepszy dotąd wynik Portu Gdańsk – informuje ZMPG.
Największy polski port informuje także, że takie wyniki to rekord w obsłudze lądowych środków transportu. Jak podaje ZMPG – w zeszłym roku, w Gdańsku, średnio co 1 minutę obsługiwany był samochód ciężarowy z ładunkiem oraz co 1,5 godziny skład pociągu. Jeśli chodzi o średnie załadowanie obu środków transportu, to szacunkowo było ono nieco mniejsze niż przed rokiem, ale różnice te są stosunkowo niewielkie.

Dobry rok dla ciężarówek

W 2016 roku transport rurociągowy, mimo utrzymania dużego znaczenia, odnotował 8-procentowy spadek w strukturze udziału przy jednoczesnym 5-procentowym przyroście ruchu samochodowego i 3-procentowym wzroście udziału transportu kolejowego w obsłudze lądowej. Jak widać przewozy kolejowe nadal dominowały, ale aż o 45% przybyło liczby samochodów ciężarowych, które wywiozły surowiec z portu w głąb kraju.

W ruchu samochodowym przewożono głównie ładunki drobnicowe (kontenery), ale także ładunki masowe takie jak kruszywa, chemia oraz zboża. Koleją transportowano przede wszystkim węgiel, kontenery i ładunki chemiczne, w tym nawozy.

Dominująca kolej

Wysoki udział kolei w transporcie ładunków do/z portu był spowodowany m.in. ukończeniem inwestycji dotyczącej przebudowy linii nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. W ramach przedsięwzięcia powstał także nowy most przez Martwą Wisłę. – Przez nowo zbudowany most kolejowy nad Martwą Wisłą, zgodnie z szacunkami zebranymi od operatorów portowych, przejechało łącznie ponad 5600 składów pociągów, co przekłada się na przeszło 220 tys. wagonów z ładunkiem. Dokonując obliczeń, operatorzy nie brali pod uwagę składów, które pokonywały most bez towaru. Średnia dobowa kolejowego ruchu towarowego wynosiła ponad 15 składów dziennie, czyli ponad 620 wagonów na dobę – informuje ZMPG.

Duże znaczenie transportu szynowego wiąże się także z inną inwestycją na terenie portu, która zakończyła się w 2016 roku. Mowa o budowie drugiego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Statystyki są efektem połączenia obu inwestycji. – Most najbardziej intensywnie wykorzystywano do przewozu ładunków skonteneryzowanych, których w ubiegłym roku, w ruchu lądowym, w ujęciu tonażowym, przybyło o ponad połowę. To automatycznie wpłynęło na intensywny wzrost liczby lądowych środków transportu w obsłudze towarowej portu –komentuje ZMPG.

Port o dużym znaczeniu

Szczegółowa analiza ruchu lądowego w porcie wyraźnie potwierdza wzrost znaczenia Gdańska jako węzła logistycznego kraju. Dziennie obsługiwanych jest tu ponad 1300 załadowanych towarem samochodów ciężarowych i ponad 650 pełnych wagonów, przy czym większość z nich zwykle w odwrotnej relacji pokonuje ruch do lub z portu bez ładunku. Tym samym w praktyce oznacza to niemal dwukrotnie bardziej intensywny ruch niż wskazane średnie dobowe.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS