Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Komisja pomoże PLK. Prace przygotowawcze będzie można finansować ze środków UE

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.06.2018

 

Komisja pomoże PLK. Prace przygotowawcze będzie można finansować ze środków UE
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poważnym problemem PKP PLK w ostatnich latach był brak projektów umożliwiających szybkie rozpoczęcie prac. Na własnej skórze odczuli to przedstawiciele branży budowlanej, gdy na przełomie perspektyw finansowych UE nie pojawiały się nowe postępowania. Teraz KE zgodziła się na finansowanie prac przygotowawczych ze środków pomocowych.
Te niezwykle istotne dla funkcjonowania rynku kolejowego zmiany zostały zaakceptowane przez Komisję Europejską 22 marca tego roku. Zmodyfikowane zostały zapisy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) dzięki czemu możliwe jest finansowanie działań na rzecz przygotowania inwestycji poprzez dofinansowanie w ramach projektów przygotowawczych dokumentacji projektowej i przetargowej dla inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w okresie programowania po 2020 roku. Dodatkowo, wsparcie będą mogły uzyskać projekty przygotowawcze dla inwestycji realizowanych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w obecnej lub przyszłej perspektywie, jeżeli z przyczyn faktycznych lub prawnych inwestycje te nie będą mogły uzyskać dofinansowania z programów operacyjnych polityki spójności.

Dobra decyzja

– Wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy, żeby w bieżącej perspektywie przygotować szuflady już na perspektywę kolejną. RBF wiele lat apelował, aby nie czekać na przyjęcie następnych wieloletnich ram finansowania i nie oglądając się na fundusze europejskie, wykorzystać chociażby Fundusz Kolejowy do sfinansowania prac przygotowawczych tak, aby uniknąć dołków inwestycyjnych pomiędzy perspektywami. Teraz jest to tym bardziej ważne, bo planujemy już nie tylko modernizacje, ale i budowy nowych linii kolejowych. Wejście w lata po roku 2020 z gotowymi projektami daje też szansę na spokojne ich zaplanowanie i bardziej równomierne rozłożenie inwestycji aby uniknąć górek wydatkowych, co wpływa z kolei na wzrost cen na rynku – mówi Adrian Furgalski, członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jak dowiedzieliśmy się od przedstawicieli Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) modyfikacje zapisów w zakresie umożliwiającym finansowanie projektów przygotowawczych stanowiły zwieńczenie wielomiesięcznych starań instytucji krajowych na rzecz przygotowania potencjału projektowego do realizacji działań w przyszłej perspektywie finansowej. Na podstawie decyzji Komisji Europejskiej przygotowano zmianę dokumentacji programowej, w tym opracowano kryteria wyboru projektów przygotowawczych, które zatwierdzone zostały przez Komitet Monitorujący. Przyjęto założenie, że dofinansowaniem unijnym powinny zostać objęte projekty przygotowawcze, które w możliwie największym stopniu przygotowują inwestycje kolejowe do realizacji i dotyczą opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej i przetargowej.

Jednocześnie założono, że dofinansowaniem nie będą objęte projekty polegające wyłącznie na opracowaniu studiów wykonalności. Od momentu zatwierdzenia kryteriów, PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) może składać do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju (MIiR) propozycje projektów przygotowawczych, które po zatwierdzeniu i wpisaniu do Wykazu Projektów Zidentyfikowanych, trafią do oceny w CUPT.

Zyskają firmy projektowe i budowlane

– Możliwość przygotowania dokumentacji już teraz, tak aby w przyszłości uniknąć tak często wspominanego „efektu pustych szuflad”, to dobra wiadomość dla firm projektowych i konsultingowych. Jeśli proces ten zostanie przeprowadzony sprawnie, to będzie możliwość uzyskania wielu korzyści jednocześnie. Z jednej strony już w latach 2019-2020 możliwe będzie ogłaszanie przetargów na przygotowanie dokumentacji, co pozwoli uniknąć kryzysu w firmach projektowych, które w fazie realizacji i kończenia inwestycji mają mniejsze obciążenie. Z drugiej strony po roku 2020, na bazie posiadanej już dokumentacji, możliwe będzie sprawniejsze ogłaszanie przetargów na roboty budowlane, co również zniweluje w jakimś stopniu „dołek inwestycyjny”, z którym do tej pory zawsze mieliśmy do czynienia na początku każdego nowego okresu finansowania – wyjaśnia Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w firmie Multiconsult Polska.

Przedstawicielka firmy projektowej zwraca przy tym uwagę na to, że zaproponowanym rozwiązaniu problematyczne może być wyłączenie studiów wykonalności , które jest kluczowym dokumentem odpowiadającym na pytanie, czy i w jakim wariancie inwestycja powinna być realizowana oraz jaki będzie jej szacowany koszt.

300 mln zł na projekty

PKP PLK podkreśla, że już od roku 2017 zleca dokumentacje projektowe dla projektów z przyszłej perspektywy UE, ale jak dotąd przeznaczała na to środki budżetowe. – Zakończenie prac nastąpi w latach 2019-2020, co umożliwi wybór wykonawcy robót z nowej perspektywy z wyprzedzeniem w 2021. W ten sposób PLK realizują działania mające na celu uniknięcie „dołków inwestycyjnych”. Umożliwienie realizacji dokumentacji projektowej ze środków UE obecnej perspektywy umożliwi Spółce rozszerzenie działań w tym zakresie. Dokumentacje planowane do sfinansowania ze środków UE obejmują 8 zadań o wartości prac projektowych ok. 300 mln zł. Szacowana wartość robót wynosi ponad 9 mld zł – informuje Miroslaw Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Ze środków POIiŚ zarządca infrastruktury zamierza sfinansować m.in. prace projektowe dla linii kolejowej nr 131 (Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew), nr 12 (Skierniewice – Łuków) oraz nr 203 (Łąg – Tczew).

Aktualnie wsparcie dotyczy tylko projektów kolejowych. W ramach prac Komitetu Monitorującego POIiŚ planowane jest przyjęcie podobnych kryteriów wyboru projektów przygotowawczych dla projektów drogowych, morskich oraz wodnych śródlądowych w ramach działań POIiŚ. Wsparcie dla projektów przygotowawczych dotyczy wyłącznie projektów indywidualnych. Takim wsparciem nie będą więc objęte projekty konkursowe.




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS