Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Intermodal - Polska

Korytarz Bałtyk – Adriatyk to nie tylko szansa dla polskich portów

| mj / RI źródło: 19.07.2017

 

Korytarz Bałtyk – Adriatyk to nie tylko szansa dla polskich portów
fot. DCT Gdańsk

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polskie porty na globalnym rynku i w systemie europejskich korytarzy transportowych to temat debaty zorganizowanej podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej. Eksperci wskazywali w rozmowach, że korytarz Bałtyk – Adriatyk niesie ze sobą wiele szans. Jednak, jak podają uczestnicy debaty, pojawia się także druga strona medalu – przygotowanie polskich portów do zwiększonej konkurencji z koleją o towary tranzytowe. Czy jesteśmy na to gotowi?
Ryszard Świlski, prezes zarządu, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, podaje, że aż 52% środków w projekcie udrożnienia połączenia pomiędzy polskimi portami a Adriatykiem przeznaczone zostanie na inwestycje kolejowe. Wskazuje przy tym na priorytety inwestycyjne po polskiej stronie. – Problem nie jest drogowe wyjście z portu w Gdyni, lecz to, że do portu prowadzi droga powiatowa, której właścicielem nie chce nikt być, a trzeba to połącznie udrożnić – wyjaśnia. Korytarz Bałtyk – Adriatyk według stowarzyszenia to 100% powierzchni magazynowej, 80% ludności, 70% przemysłu w całym kraju.

Karol Bowżyk, dyrektor Dywizji Portowej, OT Logistics deklaruje, że firma w miarę możliwości wspiera rozwój korytarza. – Jesteśmy zaangażowani w Rijece, gdzie mamy 21% aktywów i rozmawiamy o przejęciu większej części udziałów – mówi. Firma chciałaby prowadzić tam w pełni działalność operacyjną. – Porty to tylko elementy w układance całego korytarza, bo mamy także przewoźników kolejowych i śródlądowych. Czechy, Węgry, Słowacja to są dla nas zaplecza z których możemy czerpać ładunki – wylicza Bowżyk. Jak podaje, firma posiada ponad 600 barek, dodatkowo OT Logistics podaje, że firmie sprzyja układ sieci kolejowej, co pozwoliło przejąć STK Wrocław.

Nie tylko szansa, ale i zagrożenie

O tym, że korytarz Bałtyk – Adriatyk to nie tylko szansa dla polskich portów i przedsiębiorstw mówił Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. BTC również posiada terminal kontenerowy w Rijece. – To nie tylko szansa ale i zagrożenie – komentuje Szymborski. Jak wskazuje, w tej chwili firma wozi ładunki z Rijeki do Budapesztu. Dopiero pierwsze kontenery dotarły do Dąbrowy Górniczej. – To konkurencja dla portów Bałtyckich. Funkcjonowanie korytarza zapewnia dostęp do zaplecza węgierskiego, czeskiego czy austriackiego, jednak wożenie przez Adriatyk oznacza szybszy, niż z polskich portów, dojazd do południa polski – zauważa.

Dlatego – jak podkreśla Szymborski – polska musi być doskonale przygotowana organizacyjnie i konkurencyjna cenowo. – Musimy stworzyć szalenie konkurencyjne usługi, bo takie firmy jak Koper i Triest już wożą towary do Polski – mówi.

Zgadza się z tym Łukasz Greinke, prezes w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG), który podaje, że każdy korytarz niesie ze sobą zagrożenia. – Musimy być przygotowani na to, co wybierze klient, bo to on wybierze port do importu czy eksportu – mówi Greinke. Jak wyjaśnia, ZMPG jest przed wieloma inwestycjami w porcie. M.in. planowane jest pogłębienie toru w porcie wewnętrznym oraz budowa nowych 5 nabrzeży. – Wszystko jest w zasadzie robione na nowo. Powstanie tor do -12 i kanał kaszubski do -8 i -10 – wymienia.

Łącznie w najbliższej perspektywie przeznaczonych na potężne inwestycje ma zostać przeznaczonych ok. 3 mld zł. – Zwiększy to konkurencyjność operatorów tam funkcjonujących – podkreśla Greinke.

Przez porty taniej niż koleją, ale wolniej

Cameron Thorpe, prezes zarządu, DCT Gdańsk wskazuje, że tańszym rozwiązaniem w przewozie towarów jest port w Gdańsku, niż korytarz adriatycki. – Mimo wszystko, jest wolniej, ale to kwestia infrastruktury i tego by poszerzyć jej zasięg oddziaływania – tłumaczy. – Potrty Koper i Hamburg już są na tych rynkach. Jesteśmy ostatni ale najbardziej konkurencyjni. Kolej jest kluczem do sukcesu – mówi Thorpe.

Dyskusja dotknęła również tematu przekopu Mierzei Wiślanej. Nie wszyscy zgadzają się z jej zasadnością. – Jestem przeciwnikiem tej inwestycji. 1,6 mld za przekop, ale ja nie wiem po co – krytykuje pomysł Ryszard Świlski, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. – Potrzebna jest raczej elektryfikacja linii kolejowej nr 201. Jeśli jej nie będzie to Gdynia będzie miała kolosalny problem – podkreśla.

Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk wskazuje jednak, że budowa każdej infrastruktury ma sens. – Jeśli chodzi o przekop, to mamy sygnały, że firmy już myślą o terminalach zbożowych czy cukrowych w Elblągu. Mam wrażenie, że rynek tego chce i są już zainteresowane tym firmy – wyjaśnia.

– Półtora roku temu powstało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Musimy to wykorzystać, wszystkie porty muszą to wykorzystać, bo zagrożenie od strony korytarza Bałtyk – Adriatyk jest. Dlatego to nasze 5 minut – podkreśla Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5