Spółka Cargotor już oficjalnie ubiega się o 1,6 mld zł dofinansowania z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” na rozbudowę terminala przeładunkowego w Małaszewiczach. Inwestycja ma rozwiązać problem zatorów w Małaszewiczach i utrwalić pozycję Polski na Nowym Jedwabnym Szlaku. Nie wiadomo natomiast, kiedy zostanie przyjęty wieloletni program finansowania inwestycji z budżetu państwa.
Jak informuje Anna Woźniak z Biura Projektów i Rozwoju spółki Cargotor, wniosek o dofinansowanie złożono 19 stycznia. Jego adresatem jest Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Spółka ubiega się o fundusze rozdzielane w drodze konkursu CEF Transport 2021.
– Park Logistyczny Małaszewicze jest inwestycją infrastrukturalną i będzie w całości finansowany ze środków publicznych, obejmujących także dofinansowanie z funduszy UE. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu CARGOTOR ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2 – przypomina nasza rozmówczyni. Wsparcie unijne ma pokryć połowę kosztów inwestycji.
O inwestycji „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią”
pisaliśmy już kilkakrotnie. Kompleksowa przebudowa i rozbudowa infrastruktury zwiększy jej przepustowość i pozwoli na przyjmowanie pociągów szerokotorowych o długości 1050 m oraz normalnotorowych – 750 m. Dzięki temu znaczenie Parku Logistycznego Małaszewicze jako jednego z najważniejszych punktów przeładunkowych w Europie ma jeszcze bardziej wzrosnąć (choć w świetle opublikowanych ostatnio
statystyk za rok 2021 należałoby raczej powiedzieć – przestanie spadać).
Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na rok 2023. Mimo powstałego już
kilkuletniego opóźnienia w stosunku do początkowych planów przedstawicielka Cargotoru twierdzi, że przygotowania do inwestycji przebiegają zgodnie z harmonogramem. – Przed złożeniem wniosku spółka zakończyła prace związane z przygotowaniem studium wykonalności, opracowaniem dokumentacji projektowej i pozyskaniem pozwoleń administracyjnych niezbędnych do realizacji tej inwestycji – mówi.
Na razie zakończyły się prace przygotowawcze. – Wspierając realizację projektu, rząd podjął prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami zmiany mają umożliwić funkcjonowanie Cargotoru w Grupie PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dzięki temu spółka będzie mogła wykorzystać nie tylko zasoby, ale i bogate doświadczenie PKP PLK w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych – poinformowała Woźniak. O planach przejęcia Cargotor pisaliśmy już w grudniu[https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/pkp-plk-chce-przejac-cargotor-105632.html]. Nie dostaliśmy natomiast odpowiedzi na pytanie o opracowanie zapowiadanego rządowego wieloletniego programu finansowania inwestycji.