Jest umowa na budowę trzech wiaduktów i przejścia podziemnego na trasie kolejowej pomiędzy Katowicami i Krakowem. Prace o wartości 68 mln zł zleciły PKP Polskie Linie Kolejowe. Wykonawcą jest firma Nowak Mosty.
Nowe bezkolizyjne skrzyżowania będą w Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach. Obok przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik wybudowane będzie przejście podziemne na perony. Wiadukty drogowe zastąpią przejazdy w poziomie toru na międzynarodowej trasie E30, łączącej Małopolskę ze Śląskiem.
Bezkolizyjne skrzyżowania poprawią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawnią przejazd pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja usprawni komunikacje drogową. Kierowcy bezpiecznie, bez czekania przed rogatkami, przejada nad linią kolejową przewidziana dla pociągów jadących 160 km/h.
Projekt realizowany jest w formule „zaprojektuj i zbuduj”. W pierwszej fazie wykonawcy przygotowują dokumentację. Budowa zaplanowana jest na rok 2023. Wykonawca Nowak Mosty ma 24 miesiące na wykonanie zadań wartych łącznie niemal 68 mln zł.
Obiekty w Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach to kolejne bezkolizyjne skrzyżowania zwiększające bezpieczeństwo na trasie Kraków – Katowice. PLK w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” oddały do eksploatacji 10 bezkolizyjnych skrzyżowań. Korzystają z nich mieszkańcy m.in. Jaworzna, Trzebini, Krzeszowic, czy Krakowa.
Modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Katowice to inwestycja warta przeszło 2 mld zł. Projekt współfinansowany jest Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.