Port Gdynia chce utrzymać pierwszeństwo w basenie Morza Bałtyckiego pod względem przeła-dunków zboża. Umożliwi to inwestycja, którą właśnie powierzono wykonawcy. Konsorcjum spółek z Grupy NDI na zlecenie Portu rozbuduje Nabrzeże Indyjskie.
Umowa o wartości blisko 135 mln zł została zawarta 21 grudnia. Prace mają być zrealizowane w ciągu 22 miesięcy, przy czym już po 16 miesiącach wykonawca ma oddać do użytkowania pierwszy z odcinków inwestycji.
– Cieszymy się z podpisania kolejnego kontraktu w Porcie Gdynia. Nasza kadra poradziła sobie doskonale z pracami przy placach przeładunkowo – składowych, które zakończyliśmy w terminie, a teraz pracujemy już przy przebudowie Nabrzeża Holenderskiego – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Grupy NDI. – Kolejny projekt pozwoli na większe wykorzystanie doświadczenia naszej kadry w pracach hydrotechnicznych i stanowi znakomite uzupełnienie naszego portfela w tej branży na kolejne lata – dodaje Prezes Grupy NDI.
Zadaniem NDI jest przebudowa Nabrzeża Indyjskiego na długości około 540 m, polegająca przede wszystkim na jego poszerzeniu o 6 m. Nowa ściana nabrzeża zostanie wykonana z kotwionych, stalowych grodzic oraz pali rurowych. W ramach inwestycji należy wykonać m.in. de-montaż wyposażenia hydrotechnicznego nabrzeża, rozbiórki oczepu żelbetowego, torowiska oraz umocnienia dna. Obszar objęty inwestycją zostanie oczyszczony z niewybuchów i pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża masowcom przypływającym do Portu Gdynia.
Przebudowa obejmuje wykonanie układu kolejowo-drogowego, instalacji technologicznych, nowych elementów wyposażenia nabrzeża, konstrukcji oczepu żelbetowego oraz kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostaną wydłużone, a stanowiska przeładunkowe obsługujące statki zostaną przeniesione.
– Dzięki modernizacji Nabrzeża Indyjskiego już za 22 miesiące to nabrzeże będzie przygotowane do tego, żeby przyjmować ładunki zboża przy nabrzeżu głębokowodnym. Dzięki temu Port Gdynia będzie mógł utrzymać pierwszeństwo w basenie Morza Bałtyckiego jeżeli chodzi o przeładunki zboża – Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
To nie jedyne przedsięwzięcie, jakie NDI realizuje obecnie w Porcie Gdynia. Od lipca tego roku prowadzi także modernizację Nabrzeża Holenderskiego, gdzie do wykonania jest m.in. przebudowa nawierzchni kolejowo-drogowej wraz z uzbrojeniem oraz budowa sieci, która zasili żurawie portowe na tamtejszym nabrzeżu. To zadanie ma wykonać do końca 2023 roku.