Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Biznes - Polska

Nowe zabezpieczenia antykorozyjne remontowanego tunelu przy stacji Warszawa Zachodnia

| Redakcja źródło: Budimex 01.01.2022

PARTNER DZIAŁU


 

Nowe zabezpieczenia antykorozyjne remontowanego tunelu przy stacji Warszawa Zachodnia
fot. Budimex
Nowe zabezpieczenia antykorozyjne remontowanego tunelu przy stacji Warszawa Zachodnia
Nowe zabezpieczenia antykorozyjne remontowanego tunelu przy stacji Warszawa Zachodnia
Nowe zabezpieczenia antykorozyjne remontowanego tunelu przy stacji Warszawa Zachodnia
Nowe zabezpieczenia antykorozyjne remontowanego tunelu przy stacji Warszawa Zachodnia

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zapobieganie powstawaniu korozji w konstrukcjach żelbetowych jest jednym z głównych czynników, który pozwala na długą, bezpieczną i niezawodną eksploatację takich obiektów. Na przykładzie remontu wiaduktu kolejowego nad aleją Prymasa Tysiąclecia w Warszawie, Budimex wyjaśnia na czym polega ochrona przeciwkorozyjna stali w betonie metodą katodową.
Budimex odpowiedzialny za modernizację stacji Warszawa Zachodnia w ramach realizacji działań remontuje również wiadukt kolejowy nad al. Prymasa Tysiąclecia.

Historia tego wiaduktu sięga lat 30 XX w. kiedy to w czasie modernizacji kolejowego węzła warszawskiego, zbudowano tunel pod torami głównymi w ciągu ulicy Józefa Bema, która biegła wzdłuż murów m.in. fabryki Lilpop, Rau i Loewenstein, zniszczonej przez Niemców w 1944 roku. Po wojnie tunel nie był używany aż do lat 60. XX w. W związku z koniecznością zbudowania tam szerokiej arterii obwodowej, zaprojektowano trasę przez dawne tereny fabryki Lilpopa, łączącą Ochotę z Wolą i wykorzystującą tunel pod torami, który został też wydłużony pod tory skrętu z obwodnicy w kierunku zachodnim i poszerzony o niewykończone wcześniej nawy.

Ze względu na rozbudowy i przebudowy wiadukt nie jest jednolity pod względem konstrukcyjnym. Północna i południowa strona to rama żelbetowa, natomiast część środkowa to przęsła dźwigaro-betonowe oparte na łożyskach podpór.

Pełni on bardzo istotną rolę, zarówno dla ruchu kolejowego jak i dla samochodowego. Obecnie składa się z czterech naw, z czego trzy przeznaczone są dla ruchu pojazdów, a jedną odbywa się ruch pieszo-rowerowy. Ze względów strategicznych dla zachowania płynności ruchu w mieście szukano rozwiązania, które pozwoli na remont wiaduktu bez całkowitego wyłączenia ruchu samochodowego w tunelach jak i ruchu kolejowego. Aby zabezpieczyć konstrukcję przed korozją, w strefie najbardziej narażonej na zachlapywanie ścian spowodowanym ruchem samochodowym tj. do wysokości 1,5 m. zastosowano ochronę katodową protektorową.

Metoda katodowa to najprostsza metoda antykorozji elektrochemicznej, w której nie ma potrzeby stosowania zewnętrznego źródła zasilania, dzięki czemu tę metodę można stosować w obiektach narażonych na cykliczne zanurzanie w wodzie.

Katodowa ochrona stali polega na stworzeniu ogniwa galwanicznego pomiędzy stalą zbrojeniową i protektorem cynkowym, o potencjale korozyjnym bardziej ujemnym od potencjału korozyjnego stali. Roztwór wodny w porach betonu odgrywa rolę elektrolitu. W tak utworzonym ogniwie płynie prąd z protektora do metalu chronionego, czyli stali zbrojeniowej. W związku z tym, że w wytworzonym ogniwie protektor staje się anodą, a stal zbrojeniowa katodą, to na anodzie dochodzi do reakcji utleniania (korozji), a metal jest trwale chroniony.

Zaletą stosowania ochrony katodowej metodą traconej anody jest m.in.:
• brak potrzeby stosowania zewnętrznego źródła zasilania
• możliwość zaprojektowania czasu trwania ochrony
• natychmiastowe działanie
• odporność na czynniki mechaniczne.

Metoda katodowa pozwala na ochronę wydzielonych stref i zaczyna być skuteczna już po podłączeniu protektora do pręta zbrojeniowego oraz po zaszpachlowaniu. W przypadku tunelu w ciągu alei Prymasa Tysiąclecia metoda ta tworzy kompleksowy system ochrony antykorozyjnej stali zbrojeniowej, co pozwala na utrzymanie jak najdłuższego czasu eksploatacji całej konstrukcji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5