Spółka PKP PLK otworzyła oferty w przetargu prowadzonego w ramach działania na rzecz poprawy infrastruktury kolejowego dostępu Portu Gdańsk. Zamawiający otrzymał trzy oferty i niestety każda z nich znacznie przekracza budżet przewidziany na tę inwestycję.
Inwestor otrzymał oferty od firm: Trakcja PRKiI (1,020 mld zł, termin realizacji: do 30 czerwca 2020) oraz Budimex (975,916 mln zł, termin realizacji: do 15 września 2020), a także konsorcjum Intercor i Torpol (848,715 mln zł, termin realizacji: do 15 października 2020).
Na realizację tego przedsięwzięcia spółka PKP PLK przewidziała 547,659 mln zł. Kryteria oceny to: cena (60%), termin realizacji (30%) oraz doświadczenie personelu wykonawcy (10%).
Zadanie obejmuje prace na kilku odcinkach. Pierwszy z nich leży w ciągu linii kolejowej nr 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), zaczyna się od km 12,893 i prowadzi do km 15,509. Drugi znajduje się w obrębie stacji Gdańsk Port Północny. Kolejny to linia kolejowa nr 965 (Gdańsk Port Północny R4 – Gdańsk Port Północny) od km 0,141 do km 3,376. Ostatni fragment znajduje się na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski i obejmuje również tor łącznicowy nr 10 pomiędzy stacją Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny.
Wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia robót m.in. w zakresie: nawierzchni i podtorza wraz z odwodnieniem, urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem oraz obiektów inżynierskich i kubaturowych. Dodatkowo zrealizuje on roboty polegające na budowie obiektów służących ochronie środowiska oraz opracuje dokumentację podwykonawczą.
Przedsięwzięcie jest niezwykle istotne dla Portu Gdańsk. Rozwój transportu kolejowego dla znajdujących się na jego terenie terminali będzie oznaczać duży rozwój. Inwestycja, którą rozpoczyna PKP PLK może wpłynąć znacząco na obrót kontenerów w największym z polskich portów z uwagi na intermodalny charakter tego ładunku.