Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Biznes - Polska

OT Logistics: Wierzymy w Odrę i kolej

| Łukasz Malinowski źródło: Rynek Kolejowy 03.10.2017

 

OT Logistics: Wierzymy w Odrę i kolej
fot. OT logistics

Zobacz więcej na temat:

OT Logistics
Biznes
Kolej
Żegluga

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Transport śródlądowy i kolejowy nie są dla siebie konkurencją – wręcz przeciwnie – dopełniają się wzajemnie w ramach łańcucha dostaw realizowanego przez spółkę, tzn. towar, który transportowano drogą wodną jest następnie transportowany koleją lub odwrotnie – mówi Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics.
Łukasz MalinowskiŁ Czy ostatecznie zakończyła się już konsolidacja i rebranding spółek z Grupy? Jak przebiega wdrażanie w funkcjonowanie w ramach grupy operatorów kolejowych?

Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics: Nie planujemy przeprowadzania rebrandingu przejętych spółek na wzór tego, który wykonywaliśmy przy okazji przejmowanych portów. W I kwartale 2017 r. skonsolidowane zostały wyniki nowo nabytych spółek kolejowych, które zostały przejęte pod koniec 2016 r. Rozpoczęto konsolidację spółek kolejowych: STK (wraz z podmiotami zależnymi) i Kolei Bałtyckiej. Obsługa przewozów kolejo wych stanowi część kompleksowej oferty Grupy Kapitałowej OT Logistics, pozwalającą m.in. na realizację modelu „one stop shop”, łączącego w sobie różne usługi transportowe. Działalność spółek kolejowych jest dostosowywana również do długoterminowej strategii Grupy, która zakłada m.in. rozwój przewozów w segmencie agro.

Jakie są różnice pomiędzy transportem kolejowym a śródlądowym w tym zakresie? Czy w przypadku tego drugiego także powszechne jest korzystanie z wypożyczanych barek czy innych jednostek?

OT Logistics posiada bardzo rozbudowaną własną flotę żeglugi śródlądowej, stąd nie ma konieczności wypożyczania jednostek pływających do transportu produktów agro. W tym zakresie na bieżąco trwają jednak prace w portach – w maju oddaliśmy do użytku nowy magazyn na produkty agro na Nabrzeżu Rumuńskim w OT Port Gdynia, obecnie budujemy nowy terminal agro w Świnoujściu i przygotowujemy się do flagowej inwestycji w nowy terminal agro w porcie morskim w Gdańsku. Proszę mieć na uwadze, że transport śródlądowy i kolejowy nie są tu dla siebie konkurencją – wręcz przeciwnie – dopełniają się wzajemnie w ramach łańcucha dostaw realizowanego przez spółkę, tzn. towar, który transportowano drogą wodną jest następnie transportowany koleją lub odwrotnie.

W 2016 r. w strukturze przychodów Grupy Kapitałowej OT Logistics największy udział miały usługi spedycji – 58%, przewozy i inne usługi transportowe – 29%, usługi portowe (przeładunki i składowanie) – 10%. Sprzedaż krajowa stanowi 79% przychodów, pozostała to 21%. Czy ta struktura w roku bieżącym się zmieni?

Struktura naszych przychodów nie zmienia się znacząco od wielu kwartałów. Możliwe są niewielkie zmiany w strukturze przychodów, do czego przyczyniają się zrealizowane niedawno przejęcia.

W ramach usług przewozowych – jaka była skala tych wykonywanych rzekami, a jaka koleją?

Z pewnością możemy mówić, że wraz z przejęciem nowych spółek kolejowych zwiększył się udział przewozów kolejowych w strukturze przewozów całej grupy. W I kwartale 2016 r. przewozy kolejowe i podnajem nieruchomości stanowiły nieco ponad 3% przychodów, a już w I kwartale 2017 r. było to ponad 21%, generując 46,5 mln zł przychodów. Jeśli natomiast mówimy o przewozach wodnych – to są one na zbliżonych poziomach w porównaniu z poprzednim rokiem.

Najważniejszymi sektorami gospodarki, stanowiącymi rynki zbytu usług transportu wodnego śródlądowego są energetyka i przemysł wydobywczy (węgiel, koks), budownictwo (piasek, kruszywa, klinkier, cement), hutnictwo i przemysł stoczniowy (złom, wyroby stalowe, ruda żelaza), przemysł chemiczny i przetwórstwo rolne (nawozy, zboża i komponenty paszowe), przemysł papierniczy (papier). Ponadto coraz większe znaczenie w wodnym transporcie śródlądowym zyskuje również transport kontenerów – z portów morskich w głąb lądu i z powrotem oraz ładunków wielkogabarytowych, których przewóz innymi środkami transportu jest bardzo drogi lub wręcz niemożliwy (np. konstrukcje stalowe, generatory).

Trzeba mieć jednak na uwadze, że wodny transport śródlądowy podlega pewnej sezonowości. W Polsce sezon nawigacyjny na rynku żeglugi śródlądowej trwa średnio 259 dni i rozpoczyna się przeciętnie ok. 15 marca, a kończy ok. 15 grudnia każdego roku kalendarzowego.

Jakie mają państwo oczekiwania wobec wznowienia przewozów węgla na Odrze? Czy obecne plany rządu w zakresie inwestycji w żeglugę śródlądową mają szansę doprowadzić do zwiększenia roli żeglugi śródlądowej w Polsce?

Wznowienie transportu węgla Odrzańską Drogą Wodną można traktować jako symbol nadchodzących zmian w żegludze rzecznej w Polsce. Liczymy na to, że w pierwszej kolejności komercyjne rejsy wrócą na Górną Odrę. Śląsk potrzebuje rzecznego połączenia śródlądowego z pozostałą częścią kraju.

Żegluga śródlądowa to nieodzowny element rozwijającego się transportu intermodalnego i powinna stać się silną trzecią gałęzią transportu obok dróg i kolei. Liczymy na powodzenie rządowych planów udrożnienia Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz przywrócenia najważniejszym polskim rzekom ich funkcji transportowej, którą pełniły od średniowiecza, a która zamarła w ostatnich dziesięcioleciach.

Transport wodny to najbardziej przyjazna środowisku forma transportu, która będzie wspierać wzrost wymiany towarowej w kraju oraz pozwoli odciążyć transport drogowy. Ze swojej strony Grupa Kapitałowa OT Logistics jest gotowa wspierać polską logistykę poprzez znaczne zwiększenie wolumenu towarów transportowanych rzekami.

Jak wypada porównanie polskiego i niemieckiego rynku, jeśli chodzi o żeglugę śródlądową? Czy widzicie państwo oznaki, że w przyszłości na naszym rynku będzie można działać podobnie jak na rynku naszego sąsiada?

Oczywiście Polska nie wypada najlepiej na tle Niemiec, biorąc pod uwagę rozwój żeglugi śródlądowej na zachód od Odry. Jest ona tam jedną z najbardziej rozwiniętych na świecie. Oczywiście mają tu znaczenie uwarunkowania geograficzne – i tego nie można pominąć w tej rozmowie – przez terytorium Niemiec przebiega ponad 7,6 tys. km dróg wodnych śródlądowych, a w Polsce nieco ponad 3,6 tys. km. Jednak w Polsce udział żeglugi śródlądowej w transporcie to mniej niż 1% w skali całej gospodarki, w Niemczech – ponad 12%. Nie da się ukryć, że Niemcy odrobili swoje lekcje z użeglowienia rzek. Wierzę, że my właśnie rysujemy nasz własny plan lekcji i zaczniemy niebawem przyspieszoną edukację w tym zakresie.

Tekst ukazal się w miesieczniku Rynek Kolejowy nr 10/2017



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS