Poczta Polska i China Post Group 22 września br. podpisały wstępne porozumienie, dotyczące transportu przesyłek drogą lądową z portu przeładunkowego w Małaszewiczach do 30 krajów europejskich. Kolejnym krokiem ma być podpisanie umowy finalnej. Wejdzie ona w życie niezwłocznie po wygaśnięciu porozumienia zawartego na okres 6 miesięcy – poinformowała spółka.
Porozumienie podpisano po negocjacjach z China Post Group, w których dyskutowano o przewozie kontenerów z przesyłkami drogą kolejową z Chin do Międzynarodowego Urzędu Wymiany (IOE) w Małaszewiczach i ich dalszego transportu przez Pocztę Polską do operatorów europejskich. Negocjowano także aspekty techniczne współpracy (m.in. ilość przesyłek, sposób załadunku, taryf).
Jak podkreśla Poczta Polska w komunikacie, ekspansja zagraniczna jest jednym z trzech filarów nowej strategii rozwoju Grupy na lata 2017–2021. Celem spółki jest koordynacja wymiany handlowej między Azją a Unią Europejską i stworzenie hubu logistycznego dla e-commerce na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Przejęcie obsługi przesyłek pocztowych z Chin do krajów europejskich przywożonych drogą kolejową i zawarcie umów z partnerami azjatyckimi oraz operatorami krajów europejskich to sposób realizacji tego celu.
– Korzyści z pośrednictwa Poczty w handlu z Chinami czerpać będą także polskie przedsiębiorstwa. Kraj z 1,3 mld potencjalnych klientów jest idealnym rynkiem docelowym dla eksportu – mówi, cytowany w komunikacie Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. – Nawet drobni producenci i sprzedawcy mogliby z łatwością dotrzeć do chińskich klientów. Dzięki szybszej dostawie i większemu asortymentowi, korzyści będą mogą mogli odnieść klienci w obu krajach – dodaje.