Trwa rozbiórka starego mostu kolejowego na rzece Regalica w Szczecinie – informuje „Kurier Szczeciński”. Pierwsze przęsło zostało już zdemontowane, a funkcję starego obiektu przejmie nowy most.
Nowa przeprawa będzie się składać z dwóch stalowych, trójprzęsłowych konstrukcji kratownicowych, dla każdego z torów z osobna, posadowionych na wspólnych przyczółkach i filarach. Konstrukcja mostu zostanie wyniesiona 6,2 m powyżej poziomu wody. Z kolei stary obiekt musi zostać niemal w całości rozebrany, zachowane zostanie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.
Jak informuje „Kurier Szczeciński” stary most kolejowy jest obecnie demontowany. Pierwsze przęsło zostało już rozebrane. – Obiekt w Podjuchach był do niedawna jedynym czynnym kolejowym mostem zwodzonym w Polsce, umożliwiającym przejazd pociągów, jednym torem, nad Regalicą. Zbudowano go w 1877 roku, a jedno z jego przęseł było wtedy obrotowe, dopiero podczas modernizacji w latach 1933-1935 zastąpiono je przęsłem zwodzonym – czytamy w tekście.
Celem budowy nowego mostu jest zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 273. Wartość kontraktu wynosi 282 mln złotych netto. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”, a finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.
Dzięki inwestycji cały układ torowy stacji zostanie przesunięty w kierunku południowym, lokalizację zmienią głowice rozjazdowe, układ geometryczny zostanie dostosowany do warunków terenowych. W ramach inwestycji Budimex zbuduje ok. 12 km nowych torów, dostosowanych do wymaganych prędkości i nośności.