Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Intermodal - Polska

Tarczyński: Intermodal to ręka, którą opatrzność wyciągnęła do kolei

| Kasper Fiszer źródło: 19.09.2019

 

Tarczyński: Intermodal to ręka, którą opatrzność wyciągnęła do kolei
Pociąg kontenerowyfot. thue, domena publiczna

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dzięki koncepcji przewozów intermodalnych kolej ma szanse wciąż odgrywać bardzo ważną rolę w przewozie towarów. Synergia transportu szynowego i drogowego pozwala bowiem na osiągnięcie korzyści organizacyjnych – mówił w Katowicach podczas Kongresu Transportu Intermodalnego Marek Tarczyński, przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
– Transport intermodalny to jest ręka wyciągnięta przez opatrzność do kolei, która nie jest konkurencyjna ani ze względu na koszty, ani z uwagi na czas transportu – ocenił podczas Kongresu Transportu Intermodalnego Marek Tarczyński, przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki. Mówił, że koncepcja połączenia transportu samochodowego z kolejowym opiera się głównie na osiąganiu korzyści organizacyjnych. Przełamuje ona bowiem największą trudność, z jaką stykają się przewoźnicy samochodowi realizujący przewozy na duże odległości: problem znalezienia ładunku zwrotnego w pobliżu miejsca rozładunku towaru przywiezionego.

Olbrzymia zmiana organizacji przewozu

Dzięki transportowi intermodalnemu kontener można bowiem zostawić w określonym miejscu, po czym może podjąć go inny spedytor. – Krótko mówiąc, to ogromna zmiana w organizacji przewozu, która pozwoliła pokonać niedostatki, które związane są z transportem kontenerów – mówił. Prelegent przekonywał także, że sieć terminali i kursujących do nich pociągów jest już na tyle dużo, a system połączeń jest na tyle elastyczny, że straty związane z dysponowaniem ładunków w czasie są zminimalizowane.

– Mamy do czynienia z wieloma operatorami, którzy stają na głowie, by serwis był sprawny – ocenił Marek Tarczyński. – Prędkości eksploatacyjne sięgające dwudziestu kilku km/godz., różne wyłączenia eksploatacyjne, które się pojawiają, są w dużej mierze niwelowane dzięki ich wysiłkowi – podkreślił. Dodał, że nie da się obsłużyć dużych ciągów towarowych, np. z terminala DCT w Gdańsku, wyłącznie transportem samochodowym.

Polscy producenci wciąż stawiają na szybkość i koszt, a nie na ekologię

Zauważył także rosnącą rolę czynnika ekologicznego. – Duże korporacje międzynarodowe wymusiły na swoich oddziałach krajowych transport intermodalny. Branże towarów szybko rotujących z roku na rok zdecydowały się na przejście na ten rodzaj transportu – wskazał. Zaznaczył przy tym, że dla polskich producentów wciąż najistotniejsze czynniki wyboru środka transportu to czas i cena. – To, czym przewieziemy ładunek, nie ma zaś najmniejszego znaczenia – powiedział.

Dodał on, że wszelkie inwestycje usprawniające obsługę terminalową i gwarantujące większą szybkość dostawy będą czynnikami wzmacniającymi tendencję do rozwoju transportu intermodalnego, która jest w Polsce bardzo zauważalna. – My mamy skłonność do porównywania się z leżącym najbliżej nas Hamburgiem, skąd ok. 40 proc. ładunków podejmowanych jest koleją, ale jeśli spojrzymy na statystyki dotyczące innych portów europejskich, to udział kolei w ich obsłudze jest kilkunastoprocentowy. U nas 30 proc. kontenerów przewożonych transportem intermodalnym jest więc prawdziwym osiągnięciem – ocenił.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5