Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Biznes - Polska

Trudna sytuacja branży infrastrukturalnej. Luka pomiędzy perspektywami UE

| Kasper Fiszer źródło: 05.12.2021

 

Trudna sytuacja branży infrastrukturalnej. Luka pomiędzy perspektywami UE
Roboty kolejowe w Łodzifot. Kasper Fiszer

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

O problemie niewielkiej liczby nowych zleceń na rynku projektowym i wykonawczym, rosnących cenach surowców i pozyskiwaniu specjalistów w kontekście cyklicznych kłopotów z koniunkturą dyskutowano w Warszawie podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
– Trzeba powiedzieć, że kończymy kolejny rok, który będzie rekordowy, jeśli chodzi o zrealizowane prace inwestycyjne – mówił podczas Kongresu Kolejowego Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Stwierdził, że już teraz jest jasne, że spółka nie przekroczy stuprocentowego progu planu finansowego, ale czynione są wszelkie starania, by na koniec grudnia osiągnąć ten założony poziom. Przekonywał, że trwa szczytowy moment realizacji Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023, zapewniając jednocześnie, że zarządca infrastruktury jest gotowy do ogłaszania kolejnych przetargów obejmujących zadania przewidziane do realizacji w kolejnej perspektywie UE. – One powinny już być ogłoszone, nie mamy jednak zapewnionego finansowania – przyznał.

Joanna Lech, p.o. dytrktor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zwracała uwagę, że istnieją pewne zagrożenia związane z realizcją zadań w ramach kończącej się perspektywy 2014 – 2020. O ile podmioty z branży kolejowej podpisały już znakomitą większość umów z wykonawcami, o tyle do CUPT nie spłynęła jeszcze duża część faktur poświadczających wydanie środków, bez których nie jest możliwe pozyskanie dofinansowania unijnego. Dotyczy to przede wszystkim przedsięwzięć realizowanych przez PKP PLK w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko. – Patrząc na planowane nakłady inwestycyjne zarządcy infrastruktury, liczymy na pozytywny finał, ale na pewno jest to wyzwanie – podsumowała.

Z punktu widzenia wykonawców prac bardzo istotną kwestią jest jednak już uruchamianie nowych inwestycji, a to wstrzymywane jest w związku z brakiem zapewnienia środków z Krajowego Planu Odbudowy – oceniła zaś Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. – Miały one pomóc nam w podniesieniu się z pandemii – przypomniała. Zwracała też uwagę, że przez ostatnie lata branża była przekonywana, że problem tzw. luki pomiędzy kolejnymi perspektywami unijnymi z lat poprzednich się nie powtórzy. Tymczasem i teraz można dostrzec wyraźne spowolnienie w ogłaszaniu kolejnych przetargów przez państwowego zarządcę infrastruktury kolejowej.

– Dla rynku ważne jest, by w danym roku było kontraktowane tyle prac, ile zostało w nim wykonane [w ramach umów zawartych w poprzednich latach]. Wtedy rynek jest stabilny, firmy mogą się rozwijać – podkreślał Maciej Olek, dyrektor Dywizji Budownictwa Kolejowego w Budimeksie. Sugerował, że rozwiązaniem problemu wspomnianej luki byłoby ustanowienie mechanizmu, który umożliwiałby zarządcy infrastruktury zaciąganie zobowiązań przed ustaleniem kolejnego budżetu unijnego. Sugerował, że jeśli nie zostanie on wprowadzony, podobny problem pojawi się przed kolejną perspektywą.

– Na obecnej sytuacji traci i rynek wykonawców, i zamawiający, i na końcu pasażer – oceniał Rafał Leszczyński, prezes zarządu KZN Bieżanów. Mówił, że sytuacja producentów pogorszyła się w ciągu minionego roku, bo dwanaście miesięcy temu mieli oni jeszcze w swoim portfelu zamówienia zakontraktowane w rozstrzygniętych już przetargach, ale w dużej mierze zostały one już zrealizowane. Mówił także o znacznym wzroście cen surowców. – Żaden racjonalnie działający podmiot nie mógł przewidzieć takiego skoku – dodał.

Czy sytuacja branży infrastrukturalnej stała się już krytyczna? – Rynek stoi przed ogromnym wyzwaniem. Nam, ale i naszym konkurentom udało się zbudować kompetencje, park maszynowy, zatrudniliśmy nowych ludzi, szkolimy, a teraz zadajemy sobie pytanie, jaka będzie nasza przyszłość – stwierdził Paweł Wac, prezes zarządu Infra Silesia. Skrytykował jednocześnie system aukcyjny wyboru oferenta, sugerując, że sprzyja on zastąpieniu kalkulacji rynkowej myśleniem życzeniowym, że przy niskiej cenie mimo wszystko uda się zrealizować kontrakt, co bywa zgubne dla zwycięzców, utrudnia działalność konkurencji i naraża zamawiających na problemy podczas prowadzenia prac.

– Dla nas jednym z kluczowych elementów są wysokiej klasy specjaliści. Musimy inwestować w kadry z odpowiednim wyprzedzeniem, ale widzimy, że z punktu widzenia młodej osoby ważna jest stabilność danej branży – podkreślał Adam Juretko, wceprezes zarządu Alstom w Polsce. W jego opinii cykliczne problemy z koniunkturą nie sprzyjają więc pozyskiwaniu przez wykonawców kolejowych np. specjalstów IT, którzy na początku swojej drogi zawodowej podejmują decyzję, czy związać się np. z bankowością, sektorem gier komputerowych czy z dziedziną sterowania ruchem.

Zdaniem Renaty Mordak, członka zarządu Multiconsult Polska, miniony rok był trudny także dla branży projektowej. – Z pewnym niepokojem śledzę realizację tematów wygranych rok czy półtora roku temu, bo ich realizacja idzie ciężko – stwierdziła. Podkreślała, że proces projektowania w wielu wypadkach jest bardzo powolny, bo zmieniają się koncepcje dotyczące np. modernizacji linii. Wskazywała, że ratunkiem dla części podmiotów poszukujących zleceń były zamówienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, jesnak umowy otrzymała tylko niewielka część firm.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5