Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

ZOPI ponawia apel o sprawiedliwe zasady przetargów na kolej do CPK

| Redakcja źródło: ZOPI 11.12.2020

 

ZOPI ponawia apel o sprawiedliwe zasady przetargów na kolej do CPK
fot. Pixabay/JacLou DL

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opis przedmiotu zamówienia musi umożliwiać wykonawcom racjonalną wycenę oferty, a terminy wykonania zamówienia i jego poszczególnych etapów muszą być realne – podkreśla Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów. Organizacja składa drugie odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła już drugie postępowanie na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowej linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana bez odcinka w obrębie Węzła kolejowego CPK. Pierwsze postępowanie dotyczyło linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów.

W obu postępowaniach Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów złożył odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej zaskarżając postanowienia SIWZ. Do odwołań po stronie Związku przystąpiło szereg wykonawców, zarówno w pierwszym postępowaniu (10 przystępujących), jak i drugim (9 przystępujących – według danych z ostatniego dnia terminu).

Celem działań ZOPI jest zapewnienie wykonawcom racjonalnych warunków realizacji zamówień, stanowiących kompromis pomiędzy potrzebami zamawiającego i wykonawcy. Odwołanie złożone w pierwszym postępowaniu nie zostało jeszcze rozpoznane. Związek w ostatnich dniach ponownie złożył odwołanie do KIO zaskarżając treść SIWZ w zamówieniu na drugą linię kolejową.

– Odwołanie zdecydowaliśmy się złożyć z uwagi na postanowienia SIWZ jakie zamawiający (CPK) opublikował. W naszej ocenie (niezależnie od błędów merytorycznych w nich zawartych) postanowienia SIWZ nie odzwierciedlają solidarnego podziału ryzyka pomiędzy stronami przyszłej umowy. Zamawiający zakłada przeniesienia większości ryzyk kontraktowych na jedną ze stron – wykonawcę – podkreśla Kamil Baryła, kierownik biura IVIA, członka ZOPI.

– Tego typu podejście jest w naszej ocenie błędne, gdyż w sposób nieuzasadniony będzie powodować wzrost cen za wykonaną usługę, jak i w sposób znaczący zmniejszy przejrzystość wydatkowania środków Skarbu Państwa z racji konieczności szacowania kosztu ewentualnego zmaterializowania się ryzyk (których w sposób prosty dla stron można uniknąć) – dodaje.

ZOPI podkreśla, że z uwagi na bardzo zbliżoną treść postanowień dokumentacji przetargowej w obu postępowaniach, odwołanie złożone do KIO różni się jedynie w niewielkim zakresie od poprzedniego.
Kluczowe kwestie to doprowadzenie do ukształtowania OPZ w taki sposób, aby umożliwić wykonawcom racjonalną wycenę oferty i urealnić terminy wykonania zamówienia oraz jego poszczególnych etapów – podkreślają przedstawiciele projektantów.

– W aktualnym brzmieniu OPZ jest zupełnie nieprzystosowany do specyfiki projektu. Zawiera niemożliwe do realizacji elementy w sztucznie ograniczonym czasie. Harmonogram jest nierealny. Jeśli spojrzeć na harmonogramy studiów wykonalności PLK, która realizuje analogiczne inwestycje, dają one więcej czasu na zdecydowanie mniejszy zakres prac merytorycznych – wyjaśnia Janusz Zubrzycki, prezes Zarządu Infra – Centrum Doradztwa – członka ZOPI.

Jak mówi, w takim reżimie jaki został określony w HRP nie można zrealizować prac inwentaryzacyjnych, geologicznych, geodezyjnych lub środowiskowych oraz wymaganych konsultacji i uzgodnień. – Harmonogram jest sztucznie skrócony o około 2 lata w stosunku do realiów procesu inwestycyjnego, wymaganych przy analogicznych projektach – stwierdza Janusz Zubrzycki.

Ponadto, co także podkreślono w odwołaniu, wykonawca nie może teraz w istocie racjonalnie oszacować ceny oferty, jeżeli większość dokumentów, które służą określeniu zakresu prac są wykonawcy nieznane, a termin ich udostępnienia oznaczony jest jako „niezwłocznie po zawarciu umowy”.

Po zawarciu umowy – zwraca uwagę ZOPI – wykonawca powinien przystąpić do realizacji zadań, a nie dopiero do identyfikowania zakresu prac wynikających z treści – nieudostępnionych wcześniej – dokumentów.

– Bardzo ważnym aspektem jest także zapewnienie wykonawcom możliwości zmiany umowy w zakresie wydłużenia terminu i zwiększenia wynagrodzenia w przypadkach, kiedy zamawiający oczekuje, np. aktualizacji poprzednich etapów prac. Aktualizacja może prowadzić do znacznego wydłużenia trwania umowy, nie wspominając już o zakresie prac, które możliwe, że będzie trzeba w znacznym zakresie powtórzyć. Taka sytuacja nie gwarantuje wykonawcy wydłużenia czasu realizacji umowy, czy uzyskania większego wynagrodzenia – podsumowuje Anna Oleksiewicz, prezes Zarządu ZOPI.

ZOPI dąży też do urealnienia części zapisów, jak np. postanowień dotyczących procedury odbiorowej. Obecnie, zamawiający założył, że dokumentację dotyczącą tak skomplikowanego obiektu będzie odbierał w terminie 7 dni, co jest – z doświadczenia projektantów – nierealne. Wykonawcy już teraz w cenie powinni uwzględnić kary umowne, gdyż jest kwestią oczywistą, że ten termin nie będzie mógł być dotrzymany.

Co więcej, zamawiający w ogóle nie zakłada, że wykonawca może podjąć polemikę z zamawiającym dotyczącą wad, co jest nieuniknione przy aktualnej definicji wady. Zamawiający zdefiniował bowiem wadę, jako wszelkiego rodzaju braki i wadliwości dokumentacji, nawet pisarskie. Każda taka wada, nawet nieistotna, stanowi dla zamawiającego uzasadnienie do odmowy odbioru prac.

Specyfika odwołań do KIO polega na tym, iż obok zaskarżonych postanowień wskazuje się propozycje ich zmian. Spółka CPK nie wprowadziła na razie żadnych zmian w dokumentacji. Na Program Kolejowy CPK składa się łącznie 12 tras kolejowych. – Mamy nadzieję, że CPK zapozna się z odwołaniami i przychyli się do zawartej w nich argumentacji, a dokumentacje przetargowe w kolejnych postępowaniach będą już uwzględniały także słuszne interesy wykonawców – stwierdza w swoim stanowisku ZOPI.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5