To już II etap prac modernizacyjnych, prowadzonych przez Urząd Morski w Szczecinie na torze wodnym. Inwestycja rozpoczęła się w 2013 roku, a zakończenie planowane jest na połowę 2015 roku. Podczas konferencji omówiony został zakres rzeczowy projektu, stopień zaawansowania prac oraz związane z realizacją inwestycji aspekty środowiskowe. Podkreślono także najciekawsze elementy prowadzonej inwestycji – kolejne odkrycia nurków pracujących na torze Świnoujście-Szczecin. Nie zabrakło także szerszego kontekstu gospodarki morskiej i znaczenia inwestycji z perspektywy portów. Przede wszystkim wskazać należy możliwość poprawy dostępu do portów od strony morza, poprawę stanu infrastruktury technicznej oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa żeglugi.
Dla Portów Szczecin-Świnoujście przedsięwzięcie to ma kluczowe znaczenie w kontekście „12,5 m”. Po zakończeniu realizacji projektu, skarpy umocnień brzegowych stanowić będą gotową konstrukcję obudowy toru wodnego o docelowych parametrach. Pozwoli to na natychmiastowe przystąpienie do prac pogłębiarskich planowanych w III etapie modernizacji. Jest to więc realne przygotowanie do pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
Inwestycje realizowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście uwzględniają potrzebę przystosowania infrastruktury portowej do przyjmowania przez port w Szczecinie większych jednostek. Nowo budowane lub modernizowane nabrzeża na dzień dzisiejszy konstrukcyjnie umożliwiają przyjęcie jednostek o większym niż dotychczas zanurzeniu. Stanie się to możliwe po pogłębieniu toru wodnego i osiągnięciu głębokości przy nabrzeżu 12,5 m.
O działaniach przystosowujących infrastrukturę portową do docelowych parametrów zmodernizowanego toru wodnego opowiadał podczas konferencji prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Zbigniew Miklewicz. Wśród inwestycji już zakończonych lub realizowanych, uwzględniających docelowe parametry toru wodnego, wspominał przede wszystkim o infrastrukturze portowej dla terminalu kontenerowego, tj. o wybudowanym nabrzeżu Fińskim, a także o trwającej właśnie rozbudowie infrastruktury portowej w północnej części Półwyspu Ewa. Również w kolejnych latach ZMPSiŚ zakłada realizację inwestycji, uwzględniających konieczność dostosowania infrastruktury portowej do projektu „12,5 m”. W perspektywie unijnej 2014-2020 planowana jest modernizacja nabrzeży, zarówno w rejonie obsługi ładunków masowych, tj. nabrzeży Katowickiego i Chorzowskiego, jak i w rejonie obsługi drobnicy – nabrzeży Czeskiego i Słowackiego. Inwestycje te pozwolą na uzyskanie przy nabrzeżach głębokości technicznej 12,5 m. Po roku 2020 przewiduje się także przygotowanie lub budowę nabrzeży do obsługi statków o zanurzeniu większym niż dotychczas.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy