Zakłady Automatyki Kombud podpisały wczoraj (27 września) umowę na modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym na powstającej w związku z budową nowego bloku energetycznego Kozienicach infrastrukturze kolejowej. Tego samego dnia radomska firma zakończyła także prace nad modernizacją urządzeń srk na pozostałych liniach w obrębie elektrowni.
– Wczoraj miałem przyjemność podpisać kontrakt z Eneą Wytwarzanie na rozbudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, związany z budową nowego bloku energetycznego. Do obsługi nowego bloku niezbędne było dobudowanie szeregu torów, które zapewnią dowóz węgla i popiołów. Kombud zabuduje urządzenia, które pozwolą na sprawne i bezpieczne kierowanie ruchem na nich – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Kazimierz Frąk, prezes zarządu ZA Kombud.
Kombud to firma zajmująca się projektowaniem, wytwarzaniem oraz zabudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także projektowaniem i instalacjami w obszarze energetyki niskich napięć i telekomunikacji. Aktywna jest zarówno na rynku prac, prowadzonych na rzecz PKP PLK, czyli największego zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce, jak i na bocznicach największych zakładów przemysłowych.
– Jesteśmy dla elektrowni bezpośrednim partnerem. Podpisaliśmy kontrakt na zabudowę urządzeń sterowania na nowobudowanej infrastrukturze kolejowej związanej z 11-tym blokiem. Tego samego dnia zamknęliśmy prace na istniejącej już wcześniej infrastrukturze, co oznacza, że cała Elektrownia Kozienice będzie funkcjonowała na urządzeniach srk wyprodukowanych przez Kombud – podkreśla Frąk.
Zdaniem przedstawiciela Kombudu podobne prace, realizowane na rzecz przemysłu, będą w najbliższych latach bardzo atrakcyjnym rynkiem. – Decydują o tym dwa czynniki – wyjaśnia Frąk. – Z jednej strony w wielu przypadkach możemy mówić o znaczącej degradacji istniejącej infrastruktury kolei przemysłowej i technicznej, potrzebie jej jak najszybszej modernizacji, z drugiej zaś rośnie aktywność Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie poprawy bezpieczeństwa – dodaje.
UTK znacząco zwiększył w ostatnich latach zaangażowanie w przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w obszarze kolei przemysłowych i bocznic zakładowych. Oznacza to, że są one na bieżąco kontrolowane, a od zarządców wymaga się stosowania wysokich norm bezpieczeństwa.
– Zainstalowany system automatyki kolejowej oraz centrum sterowania ruchem pozwoliły na szybsze i bezpieczniejsze zarządzanie ruchem pociągów na całej bocznicy – zaznacza Frąk. Podobne prace należy jeszcze wykonać na terenie wielu zakładów, a do takich zleceń Kombud ma być dobrze przygotowany. Uzyskane z prac na bocznicach przychody raczej nie staną się głównym źródłem przychodu spółki, ale w najbliższych latach ich znaczenie będzie rosło. Rynek ten jest też bardziej przewidywalny niż ciągle niepewny, co do wartości zamówień w kolejnych latach, rynek prac na rzecz PKP PLK.
Blok w Kozienicach zostanie przekazany do eksploatacji w 2017 roku, a jego moc wyniesie 1075 MW. Polimex-Mostostal w konsorcjum z Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe (MHPSE) jest odpowiedzialny za jego budowę, montaż oraz wyposażenie. Zamawiającym jest polski producent energii elektrycznej Enea Wytwarzanie. Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego bloku odbyło się 21 listopada 2012, a wartość kontraktu wynosi 6,3 mld zł brutto. Jego uruchomienie nie będzie możliwe bez sprawnie funkcjonującej infrastruktury kolejowej.