Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Drogi - Łochów

Mordak: Sytuacja w Łochowie to wynik nieprecyzyjnych zapisów PFU

| Renata Mordak źródło: RI 05.04.2019

zdjęcie autora

Renata Mordak

dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska

 

Mordak: Sytuacja w Łochowie to wynik nieprecyzyjnych zapisów PFU
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Łochów

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sprawa skrzyżowania wielopoziomowego w Łochowie jest pokłosiem problemu nie raz podnoszonego przez branżę budowlaną, to jest niewystarczająco precyzyjnych zapisów programów funkcjonalno-użytkowych (PFU) - komentuje Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.
Sprawa skrzyżowania wielopoziomowego w Łochowie rzeczywiście dla osób spoza branży może wzbudzać sporo kontrowersji. Rozumiem też rozgoryczenie osób mieszkających w pobliżu inwestycji, którzy za niedługo będą sąsiadować z dużym i głośnym wiaduktem. Zaistniała sytuacja jest pokłosiem problemu nie raz podnoszonego przez branżę budowlaną, to jest niewystarczająco precyzyjnych zapisów programów funkcjonalno-użytkowych (PFU).

PFU jest podstawą wyceny prac dla wykonawców, w teorii z jednej strony pozwalającą na pewną dowolność projektową i optymalizację kosztów wykonawcy a z drugiej zapewniającą minimalną funkcjonalność wymaganą przez zamawiającego. Niestety życie pokazuje, że tę teorię bardzo trudno wcielić w życie. Dlatego w tym przypadku, zamawiający jakim są PKP Polskie Linie Kolejowe bardzo skrupulatnie opisywały w PFU jak mają zostać zabezpieczone elementy kolejowe i jak ma zostać zachowana ich funkcjonalność a jednocześnie niewystarczająco jasno wyartykułowany został wymóg budowy tunelu jako wielopoziomowego skrzyżowania. Wymogi dotyczące branży drogowej zostały napisane tak, że rzeczywiście PFU dopuszcza wiadukt zamiast tunelu, a ponieważ jest on znacząco tańszy w budowie, to wykonawca te zapisy wykorzystał na swoją korzyść. I trudno go o to winić, bo zapisy nie były precyzyjne.

Jednocześnie wymogi PFU zakładały, że projekt zostanie uzgodniony z jednostką samorządu terytorialnego oraz zarządcą drogi. Natomiast prawdopodobnie jednostki te kierowały się jedynie późniejszym kosztem utrzymania nowo wybudowanej infrastruktury, który w przypadku wiaduktu jest zdecydowanie niższy niż w przypadku tunelu. I tak w całym tym procesie inwestycyjnym „zagubił” się czynnik społeczny czy też po prostu ludzki. Również z takich powodów branża budowlana postuluje o realizację projektów przede wszystkim w systemie oddzielnie projektuj a potem buduj.

Opracowanie pełnej dokumentacji projektowej przez niezależne biuro projektowe wraz z uzyskaniem wszystkich pozwoleń pozwala oczekiwać, że taki projekt będzie uwzględniał interesy wszystkich zainteresowanych inwestycją stron a nie tylko danego inwestora prowadzącego wspólną inwestycję. Jednocześnie na późniejszym etapie wykonawcy mogą podobnie wyceniać prace budowlane, a nie bazować na kruczkach i nieprecyzyjnych zapisach. I nie będzie takich sytuacji, że część wykonawców wyceniła tunel a część wiadukt.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5