Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Światowe - Europa

Komisja Europejska: Kiedy pomoc publiczna dla lotnisk ma sens?

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.03.2016

 

Komisja Europejska: Kiedy pomoc publiczna dla lotnisk ma sens?
fot. doctor_bob, morguefile.com

Zobacz więcej na temat:

Komisja Europejska

Więcej z regionu:

Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

7 marca Komisja Europejska rozpoczęła pierwsze konsultacje w sprawie rozporządzenia uznającego niektóre rodzaje pomocy publicznej dla lotnisk za zgodne z rynkiem wewnętrznym. W proponowanych zmianach znalazła się m.in. informacja o włączeniu do rozporządzenia pomocy dla regionalnych portów lotniczych.
Pomoc? Tak, ale tylko dla portów obsługujących mniej niż 3 mln podróżnych

Zdaniem Komisji pomoc inwestycyjna dla regionalnych portów lotniczych o rocznym wolumenie przepływu pasażerów nieprzekraczającym 3 mln osób może zwiększyć dostępność niektórych regionów oraz pobudzić rozwój lokalny. Pomoc państwa regionom, w świetle doświadczenia Komisji, nie powoduje nadmiernych zakłóceń handlu i konkurencji, o ile spełnione są pewne warunki. Zatem grupa tych portów, które obsługują mniej niż 3 mln pasażerów rocznie powinna zostać objęta wyłączeniem grupowym pod warunkiem, że spełnia szczegółowe kryteria.

Chodzi głównie o takie kryteria, które pozwolą ograniczyć zakłócenia konkurencji i które podważałyby równe warunki działania na rynku wewnętrznym. Komisja proponuje by warunki dotyczące zgodności z rynkiem wewnętrznym zapewniały otwarty i niedyskryminujący dostęp do infrastruktury. Co zatem z przypadkiem Kosakowa? Tu Komisja zabezpiecza się informacją, iż pomocy nie należy przyznawać portom lotniczym położonym w sąsiedztwie istniejącego portu lotniczego, na którym obsługiwane są regularne przewozy lotnicze. Wyjątek stanowią bardzo małe porty lotnicze, obsługujące do 50 tys. pasażerów rocznie, w przypadku których wykluczone jest znaczne zakłócanie konkurencji ze względu na bardzo mały przepływ pasażerów.

Kanibalizacja lotnisk a odległość, jaka je od siebie dzieli

Komisja uściśla też informacje dotyczące tego, co oznacza słowo „sąsiedztwo”. Obserwuje się to wówczas, gdy dwa porty położone są w odległości 100 km od siebie, bądź odległości wymagającej 60-minutowej podróży samochodem, autobusem, pociągiem lub pociągiem dużych prędkości. Gdy warunki te nie są spełnione, lotnisku nie przysługuje pomoc publiczna.

Pomoc nie przysługuje również portom przekraczającym średni roczny przepływ pasażerów na poziomie 3 mln. Jednocześnie nie powinna ona doprowadzić do zwiększenia średniego rocznego przepływu pasażerów powyżej tej liczby w ciągu dwóch lat obrotowych następujących po przyznaniu pomocy. Ta sama zasada dotyczy też małych portów, obsługujących 50 tys. osób rocznie.

Co istotne, pomoc nie przysługuje też na przeniesienie istniejących portów lotniczych ani na stworzenie nowego pasażerskiego portu lotniczego, w tym na przekształcenie istniejącego lądowiska w pasażerski port lotniczy. Kwota pomocy nie powinna też przekraczać różnicy między kosztami kwalifikowalnymi (czyli kosztami związanymi z inwestycjami w infrastrukturę lotniska) a zyskiem operacyjnym z inwestycji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5