Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Gdynia

Kontenery uciekają z Gdyni

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.01.2016

 

Kontenery uciekają z Gdyni
fot. Port Gdynia

Więcej z regionu:

Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

120,283 tys. TEU – o tyle mniej kontenerów przeładowano w 2015 roku, w BCT Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni, w stosunku do roku 2014. Oznacza to ok. 25% spadku. Odpowiedzialność za to ponosi prężnie rozwijający się gdański port, który dzięki swojej konkurencyjności i możliwościom ściągnął do siebie uprzednich klientów BCT.
BCT ze spadkiem

– Powolnie prowadzone i spóźnione projekty dostosowujące port do obsługi bardzo dużych statków, to znaczy powiększenie obrotnicy nr 2 oraz pogłębienie kanałów do 16 metrów uniemożliwia nam obsługę megakontenerowców w bezpośrednich serwisach z Azji, mimo że BCT mocno zainwestował w ostatnich 3 latach i jest do tego gotowy – podkreśla prezes BCT Krzysztof Szymborski. – Stąd znaczna ilość kontenerów odpłynęła do Gdańska. Przyczyniło się do tego gwałtowne załamanie tranzytu do Rosji, a do przeciętnego wyniku w drugim półroczu dodatkowo dołożyło się spowolnienie w Chinach – dodaje.

Istotny wpływ na 25% spadek przeładunków kontenerów zanotowany w BCT miały zmiany w trasach żeglugowych największych dotychczasowych klientów BCT. Część kontenerów kilku armatorów została skierowane do terminalu kontenerowego w Gdańsku – jest to efekt uruchomionych w 2015 roku aliansów żeglugowych – 2M oraz G6 - operujących dużymi, oceanicznymi statkami i poszukujących odpowiednich dla nich warunków nawigacyjnych. Obecnie port w Gdyni nie spełnia tych warunków a zapowiadane od dawna inwestycje w ich poprawę są opóźnione.

Inwestycje w BCT

Lepszą perspektywę na 2016 rok przedstawiają inwestycje ukończone w roku 2015. Były to prowadzone od trzech lat w BCT projekty mające na celu przygotowanie terminalu do bezpośredniej obsługi statków oceanicznych. Znacząco powiększono i unowocześniono park maszynowy, między innymi o cztery nowe suwnice nabrzeżowe STS, dwie suwnice kolejowe, dwa reachstackery, dwa wozy podsiębierne, dwie suwnice placowe RTG oraz drobny sprzęt przeładunkowy. Zmodernizowano place składowe, unowocześniono infrastrukturę IT oraz wprowadzono automatyzację procesów bramowych i lokalizację kontenerów w BCT.

BCT stało się także liderem w przeładunkach „project cargo”. W ciągu całego roku 2015 przez terminal przeładowano ok. 300 tys. ton ładunków ponadgabarytowych ze szczególnym wskazaniem na elementy wież wiatrowych, konstrukcje stalowe i maszynowe.

Ilość przeładowanych ładunków w BCT w 2015 roku wyniosła 354,992 tys. TEU. Przeładunek drobnicy w tonach wraz z tymi w ramach „project cargo” osiągnął poziom 459,004 tys. ton. Obrót samochodów w porcie wyniósł 10,639 tys. sztuk. Takie statystyki oznaczają spadki w każdym z obsługiwanych przez terminal towarów.

Gdynia w pogoni za Gdańskiem

Spadek odnotował także terminal GCT Gdynia. Tam, ilość przeładowanych kontenerów, spadła o 11,5% w porównaniu do roku 2014 i osiągnęła poziom 327,930 tys. TEU. Nie jest to aż tak dramatyczny wynik jak w przypadku BCT Gdynia jednak pokazuje, że gdyńskie terminale nie nadążają za tymi z Gdańska, a w szczególności za gigantycznym DCT Gdańsk. To właśnie ten terminal ściągnął wspomnianych armatorów z Gdyni do Gdańska.

Sytuacja jest nierówna, jednak konkurencja na rynku to norma. Zaradzić sytuacji chce nowe Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi. – Jesteśmy świadomi problemu. Nie może być tak, że jeden port blokuje rozwój drugiego chociaż ta konkurencja jest szczególnie widoczna w przypadku przeładunków kontenerowych. Taka sytuacja powoduje dumpingowanie cen – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” minister gospodarki morskiej i żeglugi, Marek Gróbarczyk. – Liczymy tutaj na racjonalne gospodarowanie publicznymi gruntami portowymi i zarządzanie dalszym rozwojem zdolności przeładunkowych przez władze centralne i publiczne podmioty zarządzające portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – dodaje.

Więcej na ten temat przeczytasz na naszym portalu pod tym linkiem.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS