Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Kraków

Kraków: Bez szans na uwolnienie stawek opłat parkingowych (cz. II)

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.10.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kraków: Bez szans na uwolnienie stawek opłat parkingowych (cz. II)

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– W tym momencie wydaje się, że projekt uwolnienia stawek opłat parkingowych jest chyba nawet trudniejszy do wprowadzenia niż strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Witold Śmiałek, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza.
Agnieszka Serbeńska, „RynekInfrastruktury.pl”: Rozwiązaniem ograniczającym wjazd pojazdów do obszarów śródmiejskich może być tzw. uwolnienie stawki opłat za parkowanie. Jej poziom w tej chwili dyktuje ustawa o drogach publicznych. Jak postrzega Pan szansę zmiany dotychczasowej regulacji i na ile to mogłoby pomóc miastom w walce o czyste powietrze?

Witold Śmiałek, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza: Szanse na uwolnienie stawek opłat parkingowych praktycznie są zerowe. Faktycznie, jeżeli samorządy, mówiąc o sytuacji idealnej, miałyby możliwość dowolnego sterowania cenami i ustalenia stawek za parkowanie w określonych obszarach miasta, to zyskałyby narzędzie w regulowaniu strumieni ruchu samochodowego. Natomiast w tym momencie wydaje się, że jest to projekt chyba nawet trudniejszy do wprowadzenia niż strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej.

A system wypożyczalni samochodów elektrycznych typu carsharing ? Takie rozwiązania funkcjonują już w europejskich miastach, a też wkrótce będziemy mieli rodzime ich przykłady. A na jakie przywileje w kontekście polityki ochrony powietrza mogą liczyć kierowcy korzystający z aut elektrycznych i hybrydowych?

Perspektywa utworzenia systemu carsharing jest bardzo bliska. Już w tym roku Urząd Miasta rozpoczął tzw. dialog techniczny. Pomysł na wypożyczalnie samochodów elektrycznych w Krakowie jest więc od jakiegoś czasu badany, opiniowany i poczynione są przygotowania do takiego rozwiązania. Myślę, że w ciągu najbliższych dwunastu, maksymalnie dwudziestu czterech miesięcy od dzisiaj, tutaj ruszy taki system.

W Krakowie zostały wprowadzone udogodnienia dla kierowców pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Mogą oni wykupić abonament, zgodnie z którym stawka opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania wynosi 100 zł na miesiąc (koszt ogólnodostępnego miesięcznego abonamentu wynosi 250 zł). Ponadto dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych umożliwiony jest wjazd do strefy ograniczonego ruchu w centrum miasta.

Które z podejmowanych działań zapobiegających negatywnym skutkom zanieczyszczenia powietrza wyróżnia Kraków pośród innych miast?

Chyba to, że jako jedyne miasto w Polsce dysponujemy aż tak rozbudowanym systemem informacyjno-ostrzegawczym. Wychodzimy daleko poza obowiązujące przepisy prawa w zakresie budowy takiego systemu. Po pierwsze, decyzją prezydenta Krakowa nasz system ostrzega o zanieczyszczeniu już od dobowego stężenia pyłu PM10 na poziomie 150 mikrogramów na metr sześcienny, a nie tak jak to jest przyjęte od poziomu 200 mikrogramów na metr sześcienny. Po drugie, przygotowaliśmy – we współpracy z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska – system, który znacznie szybciej niż zakładają przepisy reaguje na zagrożenia związane ze złą jakością powietrza. W sposób szczególny uczulamy szkoły, przedszkola, szpitale, jednostki opiekuńcze. Lista adresowa Centrum Zarządzania Kryzysowego w Krakowie liczy ponad 600 jednostek tego typu.

Ponadto wykorzystujemy wszystkie możliwie, dostępne kanały informowania, włącznie z tym, że współpracujemy z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego dysponującym regionalnym systemem ostrzegania. Mamy więc możliwość szybkiego prezentowania, w ramach multipleksu cyfrowego, na ekranach telewizorów mieszkańców ostrzeżeń i komunikatów o wprowadzeniu darmowej komunikacji w czasie tzw. epizodów smogowych.

Pierwszą cześć wywiadu można przeczytać TUTAJ.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5