Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Kraków

Kraków: Domknięcie luki infrastrukturalnej drogą, ale skuteczną receptą na czyste powietrze (cz. 1)

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 04.10.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Kraków: Domknięcie luki infrastrukturalnej drogą, ale skuteczną receptą na czyste powietrze (cz. 1)

Zobacz więcej na temat:

Ekologia

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Według programu ochrony powietrza dla Małopolski udział szkodliwych emisji transportu w źródłach zanieczyszczeń powietrza w Krakowie sięga około 17%. – Jednak liczba samochodów rejestrowanych zarówno w Krakowie, jak i w sąsiednich gminach stale wzrasta. W najbliższych latach właśnie ze względu na tę skalę przyrostu pojazdów można spodziewać się również wzrostu poziomu zanieczyszczeń komunikacyjnych. I nie powstrzymamy tego bez poważnych przedsięwzięć związanych z system transportu – podkreśla w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Witold Śmiałek, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza.
Agnieszka Serbeńska, „RynekInfrastruktury.pl”: Co jest podstawowym założeniem przyjętym w polityce walki z zanieczyszczeniem powietrza w Krakowie i jakie działania podejmuje miasto w ograniczaniu szkodliwych emisji transportu?

Witold Śmiałek, doradca prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza: Sztandarowym projektem Krakowa jest program ograniczania niskiej emisji, tj. eliminacji starych palenisk węglowych. Poza tym kierujemy się zasadą podejmowania wszelkich działań ograniczających szkodliwość wszystkich źródeł zanieczyszczenia powietrza. Zgodnie z wieloletnią prognozą finansową do 2032 r. nasze wydatki na ochronę powietrza będą oscylowały wokół 6 mld zł, z czego prawie 4,5 mld zł będzie wydane na inwestycje w transporcie zbiorowym, na parkingi i drogi. Jest to w zasadzie największa pozycja finansowa w naszym budżecie. Działania w transporcie są, zaraz po programie ograniczenia niskiej emisji, naszym największym wyzwaniem.

W przypadku transportu mamy do czynienia z kilkoma kluczowymi obszarami działań. Przede wszystkim najważniejsza jest likwidacja tzw. ,,komunikacyjnej luki infrastrukturalnej”. Co rozumiemy pod tym pojęciem? W Krakowie ciągle brakuje kilku kilometrów obwodnicy północnej, która wyprowadziłaby ruch tranzytowy z miasta. Potrzebujemy rozbudowanej i skutecznie funkcjonującej kolei aglomeracyjnej. A trzecim niezbędnym elementem infrastrukturalnym jest system parkingów P&R. Ze względu na to, że do Krakowa spoza jego granic wjeżdża codziennie ponad 100 tys. samochodów, ten system parkingów, skorelowany z przystankami kolei aglomeracyjnej, powinien być budowany również na zewnętrznych obszarach miasta. Inaczej nie powstrzymamy napływu tej ilości samochodów.

Domknięcie ,,luki infrastrukturalnej” będzie kosztowało – i nie ma się co tu oszukiwać – miliardy złotych. To są bardzo drogie inwestycje. Ten obszar działań będzie więc najtrudniejszy do zrealizowania.
Ostatnie dni przyniosły m.in. dyskusję związaną z potencjalnym ograniczeniem ruchu na buspasach dla busów prywatnych przewoźników, które wożą pasażerów spoza miasta. Oczywiście, można o tym rozmawiać, ale ludziom korzystającym z tych środków komunikacji trzeba dać realne alternatywy łatwego przesiadania się do miejskiej komunikacji.

Drugi poziom to komunikacja publiczna. Prezydent Miasta Krakowa podjął strategiczną decyzję o tym, że tabor komunikacji publicznej ma być jak najmniej szkodliwy dla środowiska, stąd miasto kupiło sporą liczbę autobusów elektrycznych. Niedługo na ulicach Krakowa pojawi się ich aż dwadzieścia. Będą one skierowane na linie przebiegające przez centrum miasta. Dodatkowo, już od jesieni tego roku przeprowadzimy remarszrutyzację najważniejszych linii komunikacyjnych, zarówno tramwajowych, jak i autobusowych. Chodzi o to, by na tyle dogęścić liczbę kursów poszczególnych autobusów i tramwajów, aby mieszkańcy wychodząc na przystanek od razu mogli z niego odjechać; bez konieczności sprawdzania wcześniej rozkładu jazdy.

Kolejną sprawą, jeśli mówimy o ochronie powietrza w Krakowie, jest darmowa komunikacja publiczna w czasie trwania tzw. epizodów smogowych, czyli podwyższonych stężeń zanieczyszczeń pyłowych w powietrzu. Po przekroczeniu określonego poziomu, uruchamiamy darmową komunikację dla osób, które legitymują się ważnym dowodem rejestracyjnym. A te z kolei mogą zabrać ze sobą tyle osób na darmowy przejazd, ile jest miejsc siedzących zapisanych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Oczywiście toczą się dyskusje, czy to jest skuteczne czy nie. Na pewno w sensie edukacyjnym sprawdza się, bo silnie oddziałuje na wyobraźnię i pozwala uświadomić ludziom problem zanieczyszczeń powietrza.

Na Zachodzie Europy mamy przykłady miast, które wprowadzają różne rozwiązania zapobiegawcze. Na przykład Berlin i wprowadzona tam strefa ograniczonej emisji komunikacyjnej. Czy Kraków rozważał wprowadzenie takiej strefy?

Przykład Berlina jest tutaj bardzo dobry. Taka strefa, szczególnie w ścisłym centrum Krakowa, powinna być wprowadzona. W zeszłym roku były już podjęte pierwsze przymiarki. Niestety, zmiany, które w pakiecie ubiegłorocznej nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska zakładały możliwość wprowadzania stref ograniczonej emisji komunikacyjnej w centrach miast, zostały wycofane. Pomimo apeli samorządów, w tym również prezydenta Krakowa, dotąd nie powrócono do pomysłu ich prawnego usankcjonowania. A wydaje się, szczególnie w zimie, że funkcjonowanie takiej strefy miałoby uzasadnienie. Przy czym podkreślam, że w przypadku Krakowa byłaby to strefa zamknięta wyłącznie dla samochodów tych najbardziej szkodzących środowisku; powiedzmy dla tych z silnikami nie spełniającymi normy EURO 3. To nie byłaby duża liczba pojazdów, niemniej te najbardziej wpływające na pogorszenie stanu powietrza byłby w jakimś stopniu zatrzymane poza ścisłym centrum.

Druga część wywiadu do przeczytania wkrótce na portalu "RynekInfrastruktury.pl".

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5